ECTS credits ECTS credits: 5
ECTS Hours Rules/Memories Student's work ECTS: 85 Hours of tutorials: 5 Expository Class: 15 Interactive Classroom: 20 Total: 125
Type: Ordinary subject Master’s Degree RD 1393/2007 - 822/2021
Center Faculty of Geography and History
Call: First Semester
Teaching: Sin Docencia (En Extinción)
Enrolment: No Matriculable (Sólo Planes en Extinción)
Learning of the main concepts and analytical methods in the research on the nationalisms and national identities.
Study of the making, the nature and the evolution of the nationalisms and national identities in Spain, as well as the dynamics of the Spanish national question during the 19th and 20th Centuries.
1. The research on nationalisms and national identities: theories and methods.
2. The Spanish case: the basic traits and the conditioning factors in the starting point.
3. The one-nation Spain (19th Century)
4. The birth of multinational Spain (1898-1936)
5. The nationalisms in Franco's Spain
6. Nationalisms and national identities in Autonomic State (1978-2010).
ABELLÁN, José Luis, Historia crítica del pensamiento español. 3. Del barroco a la Ilustración, Madrid, Espasa-Calpe, 1981.
AJA, E. (1999): El Estado Autonómico. Federalismo y hechos diferenciales, Alianza, Madrid.
ALMIRALL, V., Lo catalanisme, Barcelona, 1886.
ÁLVAREZ JUNCO, J. ,Mater Dolorosa. La idea de España en el siglo XIX, Madrid, Taurus, 2001.
ANGUERA, P. Ed., Origens i formació dels nacionalismes a Espanya, Reus, Centre de Lectura, 1994.
ARANA, S. de, Obras completas, Sabindiar-Batza, Bayona-Buenos Aires, 1965.
ARBÓS, X., La idea de nació en el primer constitucionalisme espanyol, Barcelona, Curial, 1986.
AZAÑA, M. , Obras Completas, Oasis, México, 1966-1968, 4 vols.
BALCELLS, A. Història del nacionalisme català, Barcelona, Generalitat de Catalunya, 1992.
BASTIDA, X., La nación española y el nacionalismo constitucional, Ariel, Barcelona, 1998
BERAMENDI, J., La Historia Política: algunos conceptos básicos, Santiago, Ed. Tórculo, 1999.
. “Los provincialismos, el nacionalismo español y el trono”, in Juan Sisinio Pérez Garzón, ed., Isabel II. Los espejos de la reina, Madrid, Marcial Pons Historia, 2004, pp. 177-196.
. “Los nacionalismos como objeto de estudio: algunas cuestiones de método”, E. Hernández Sandoica y A. Langa, eds., Sobre la historia actual. Entre política y cultura, Madrid, Abada, pp. 119-163, 2005.
. “Patria y nación en los albores de la Ilustración española: Feijóo y Sarmiento” (en prensa), 2006.
. De provincia a nación. Historia do galeguismo político, Vigo, Ed. Xerais, 2007.
BERAMENDI, J. e R. MAIZ, eds., Los nacionalismos en la España de la Segunda República, Madrid, Ed. Siglo XXI, 1991.
BLAS, Andrés de (1991): “El debate doctrinal sobre la autonomía en las Constituyentes de la II República”, Historia Contemporánea, nº 6, pp. 119-143.
BOTTI, A., Cielo y dinero. El nacionalcatolicismo en España. 1881-1975, Madrid, Alianza, 1992.
BRAÑAS, A., El regionalismo, Barcelona, Ed. Cortezo, 1889.
CÁNOVAS DEL CASTILLO, A., Discursos parlamentarios, Madrid, CEC,1987.
CASTELAO, A., Sempre en Galiza, Buenos Aires, Ed. Galicia, 2ª ed., 1961.
CIRUJANO, P., Elorriaga, T. y Pérez Garzón, J. S., Historiografía y nacionalismo español (1834-1868), CSIC, Madrid, 1985
CORCUERA, J. Orígenes, ideología y organización del nacionalismo vasco, Siglo XXI, Madrid, 1979.
ELLWOOD, Sh., Prietas las filas. Historia de Falange Española, 1933-1983, Barcelona, Crítica, 1984.
ELORZA, A., ed., Historia de ETA, Madrid, Temas de Hoy, 2000.
GARCÍA ROVIRA, A.M., ed., España, ¿nación de naciones?, Madrid, Ayer nº 35, 1999.
GARMENDIA, V., La ideología carlista (1868-1876). En los orígenes del nacio¬nalismo vasco, Zarautz, Dip. de Guipúzcoa, 1985.
GIMÉNEZ CABALLERO, E. [1932] Genio de España. Exaltaciones a una resurrección nacional y del mundo, Planeta, Barcelona, 1983, 8ª ed.
GRANJA, J.L. Nacionalismo y II República en el País Vasco, Madrid, Siglo XXI, 1989.
GRANJA, J.L., BERAMENDI, J. y ANGUERA, P, (2001): La España de los nacionalismos y las autonomías, Madrid, Síntesis.
INMAN FOX, La invención de España. Nacionalismo liberal e identidad nacional, Madrid, Cátedra, 1997.
JUTGLAR, A., Pi y Margall y el federalismo español, Madrid, Taurus, 1975, 2 vols.
LEDESMA RAMOS, R. , Escritos políticos 1933-1934, Madrid, Trinidad Ledesma Ramos, 1985.
. Escritos políticos 1935-1936, Madrid, Trinidad Ledesma Ramos, 1988.
Los nacionalismos en la España de la Restauración, nº 28-29 de Estudios de Historia Social, Madrid, 1984.
MAIZ, R., O Rexionalismo galego. Organización e ideoloxía, A Coruña, Ed. do Castro, 1984.
MEES,L., Nacionalismo vasco, movimiento obrero y cuestión social (1903-1923),Bilbao, Fundación Sabino Arana, 1992.
MORENO LUZÓN, Javier, ed., Construir España. Nacionalismo español y procesos de nacionalización, Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2007
MORODO, R. Los orígenes ideológicos del franquismo: Acción Española, Madrid, Alianza, 1985.
MURGUÍA, Manuel, (1865): "Discurso Preliminar" y "Consideraciones Generales", Historia de Galicia. Primer Tomo. Lugo, Imp. Soto Freire, 1865.
. El regionalismo gallego, La Habana, Imp. La Universal, 1889.
ORTEGA y GASSET, J., Obras Completas, Madrid, Alianza, 1983-1988, 12 Vol..
PABLO, S., MEES, L. y RODRÍGUEZ RANZ, J.J. (2004): El péndulo patriótico. Historia del PNV, Barcelona, Crítica (ed. resumida).
PEÑA NOVO, L. , Obra Completa, Santiago de Compostela, Universidad, 1996.
PÉREZ GARZÓN, Juan Sisinio, Las Cortes de Cádiz. El nacimiento de la nación liberal (1808-1814), Madrid, Síntesis, 2007.
PI Y MARGALL, Francisco, Las Nacionalidades [1876], Madrid, Edicusa, 1973.
PRAT DE LA RIBA, Enric La Nacionalidad catalana [1906], Barcelona, Aymá, 1982.
QUIROGA, Alejandro, Haciendo españoles. La nacionalización de las masas en la Dictadura de Primo de Rivera (1923-1930), Madrid, CEPC, 2008.
RIQUER, Borja de, Lliga Regionalista: la burguesía catalana i el nacionalisme, Barcelona, Ed. 62, 1977.
. (1992): “La débil nacionalización española del siglo XIX”, Escolta, Espanya, Madrid, Marcial Pons, 2001, pp. 35-55.
RISCO, Vicente Teoría do nacionalismo galego [1920], Santiago, Sotelo Blanco, 2001.
ROVIRA i VIRGILI, Antoni, Nacionalisme i federalisme [1917], Barcelona, Ed. 62, 1982.
SAZ, I., (2001): España contra España. Los nacionalismos franquistas, Madrid, Marcial Pons.
SMITH, Anthony D. (1991): La identidad nacional, Madrid, Trama, 1997
SOLÉ TURA, J., Nacionalidades y nacionalismos en España. Autonomías. Federalismo. Autodeterminación, Madrid Alianza, 1985.
TIERNO GALVÁN, E., ed., Leyes políticas españolas fundamentales (1803-1978), Madrid, Tecnos, 1979.
TORRAS i BAGES, Josep, La tradició catalana [1892], Barcelona, Selecta, 1966.
VARELA, Javier, La novela de España. Los intelectuales y el problema español, Madrid, Taurus, 1999.
VARELA SUANZES-CARPEGNA, J. La Teoría del Estado en los orígenes del constitucionalismo hispánico, Madrid, C.E.C., 1983.
VAZQUEZ DE MELLA, Juan, Discurso íntegro de los tres dogmas nacionales, Madrid, 1941.
VILAR, Pierre (1984): “Estado, nación, patria en España y en Francia. 1870-1914”, Estudios de Historia Social, nº 28-29, Madrid, pp. 7-41.
1. Analysis os nationalisms and national identities.
2. Basic knowledge of the history of nationalisms and national identities in Spain (19th and 20th Centuries)
3. Introduction to the teamwork and the oral dissertation.
4. Writing papers through the bibliography.
The teaching is based on the principles of the participation of the students and continous assessment, so the presence in the classroom is obligatory, except the justified cases (disease, jobs) that will have a specific regime. The course will be organized in lectures by the professor, papers and seminars, according to the schedule that will be given the first day.
There will not be examination. The mark will be based on the quality of the paper, as well as on the attendance to the sessions and the participation in the discussions.
Apart from the hours in the classroom, and those optionally devoted to tutorials, the individual additional effort may require about 60/90 hours, according to the capacities of each student.
Regular attendance to the lectures and the seminar sessions, participation in the debates and reading of the bibliography recommended.
PLAN DE CONTINXENCIA
A USC estabeleceu tres escenarios posibles para o curso 2021/2022, segundo o Plano de continxencia para o desenvolvemento da docencia o curso 2021-2022 aprobado polo Consello de Goberno o 30 de abril de 2021. En función diso, o desenvolvemento efectivo do curso terá características diferentes, segundo o escenario no que nos atopemos.
1- Normalidade adaptada. É a situación que contempla unha menor incidencia do virus. Neste caso habería medidas de autoprotección, pero se poderían facer as actividades presenciais con certa normalidade. O programa da materia está feito conforme a este primeiro escenario.
2- Afastamento. Trátase dunha situación intermedia, que contempla aforos limitados, distanciamento social e outras medidas, pero que non elimina completamente a presencialidade. Unha das opcións sería que unha parte dos alumnos ficase na aula, mentres outra segue as aulas através de Microsoft Teams. Perante as múltiplas posibilidades neste segundo escenario, precisaránse as medidas concretas que cumpra aplicar en cada caso. O sistema de avaliación manteríase.
3- Peche das instalacións. Neste caso non habería ningunha presencialidade, polo que as sesións se impartirían através de Microsoft Teams, e o seguimento será de forma síncrona. As actividades vencelladas ás interactivas entregaranse a través do campus virtual. O sistema de avaliación manteríase.
Xose Manoel Nuñez Seijas
- Department
- History
- Area
- Contemporary History
- Phone
- 881812681
- xoseml.nunez [at] usc.es
- Category
- Professor: University Professor