Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de docencia Castelán (100%)
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Enxeñaría Química
Áreas: Enxeñaría Química
Centro Escola Técnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
O obxectivo desta materia é proporcionar ao alumnado formación sobre as diferentes ferramentas básicas necesarias para o desenvolvemento dunha actividade investigadora nas súas distintas etapas, partindo da busca de información, planificación da investigación e análise dos resultados obtidos, difusión dos propios e unha solicitude de financiamento para levala a cabo.
Os contidos que se desenvolven na materia son os indicados no descriptor da mesma na Memoria verificada do Máster Universitario en Enxeñería Química e Bioprocesos:
• Ferramentas estatísticas de análises de datos.
• Planificación da experimentación baseada no deseño de experimentos.
• Fuentes de información en Enxeñería Química.
• Técnicas de redacción de artigos.
• Planificación e solicitude dun proxecto de I+D.
A materia estrutúrase en tres secciones diferentes que se avaliarán separadamente.
Sección 1 .- FERRAMENTAS PARA A PLANIFICACIÓN DA EXPERIMENTACIÓN E ANÁLISE DE RESULTADOS
• Correlación e regresión lineal. Comparacións entre medias (proba t, ANOVA).
• Introdución ao deseño estatístico de experimentos. Comparación co método tradicional. Procedemento de aplicación.
• Definición de factores e de dominios de interese. Matriz de deseño.
• Planificación da experimentación. Elección do deseño experimental.
• Deseños ortogonales de primeira orde. Deseños factoriais completos e fraccionados.
• Deseños de segunda orde. Deseño Central Composto ( CCD) e Box- Behnken.
• Interpretación dos resultados. Análise de varianza.
• Metodoloxía das superficies de resposta.
A distribución da docencia no Tema 1 é a seguinte: Sesións expositivas (4 h), sesións interactivas de seminario (2 h), sesións interactivas de aula informática (4 h).
Profesora: Julia González Álvarez.
Sección 2 .- TÉCNICAS DE REDACCIÓN E REVISIÓN DE ARTIGOS E INFORMES
· As etapas do método científico e a importancia da comunicación científica dos resultados da investigación. A redacción científica. O estilo na comunicación científica
· Comprender o problema ou cuestión que é obxecto da investigación
· Establecer unha hipótese e un procedemento de razoamento/decisión de tipo deductivo
· Identificación dos elementos preliminares: Título, Autores e Resumo.
· Introdución e Materiais e métodos.
· Resultados. Táboas e gráficos. Notas ao pé de páxina.
· Discusión e Conclusións.
· Bibliografía (Referencias) e información de soporte ou adicional
· Procura de información bibliográfica sobre traballos científicos en Enxeñaría Química mediante o uso de bases de datos e revistas científicas
· Revisión crítica de artigos científicos
Profesor: Enrique Roca Bordello
Sección 3 .-ELABORACIÓN E AVALIACIÓN DE PROXECTOS DE I+D+i.
• Técnicas para a preparación de proxectos de investigación e innovación. Proxectos individuais e consorciados.
• Elaboración dun proxecto. Rexistro de propiedade de resultados.
• Avaliación de proxectos. Mecanismos de avaliación.
Profesor: Enrique Roca Bordello
SECCIÓN 1
Bibliografía básica
BOX, G. E. P., W. G. HUNTER y J. S. HUNTER. Estadística para investigadores. Introducción al diseño de experimentos, análisis de datos y construcción de modelos. Barcelona: Reverté, 2005. ISBN: 9688708405
BOX, G.E.; J.S. HUNTER Y W.G. HUNTER. Estadística para investigadores. Diseño, innovación y descubrimiento 2ºEd. Barcelona: Reverté, 2008. ISBN: 9788429194234
Artigos publicados en diversas revistas.
http://sfx.bugalicia.org/san/az/
Bibliografía complementaria
LAZIC, Z.R. Design of experiments in chemical engineering : a practical guide. Weinheim: Wiley-VCH, 2004. ISBN: 3527311424
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/3527604162
SECCIÓN 2
Bibliografía básica
Jalongo, M.R., Saracho, O.N. Writing for Publication. Transitions and Tools that Support Scholars’ Success. Suiza: Springer, 2016. ISBN 978-3-319-31648-2 ISBN 978-3-319-31650-5 (eBook) DOI 10.1007/978-3-319-31650-5.
Ebel, H. F. (2004). The Art of scientific writing: from student reports to professional publications in chemistry and related fields. Weinheim : Wiley-VCH, 2004 ISBN: 978-3-527-29829-7 ES:RB 28
Bibliografía complementaria
Peat, J. (2002). Scientific writing: easy when you know how BMJ Books. ISBN: 978-0-727-91625-9. ES: C 106
SECCIÓN 3
Para a sección traballarase sobre unha propuesta de convocatoria de proxectos de investigación, innovación ou demostración, como modelo.
Competencias básicas e xerais:
CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade para resolver problemas en contornos novos ou descoñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
CB9 - Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e o coñecemento e as últimas razóns que os apoian a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e inequívoco.
CB10 - Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan seguir estudando dun xeito autodirixido ou autónomo.
CG3 - Ser capaz de predicir e controlar a evolución de situacións complexas desenvolvendo novas e innovadoras metodoloxías de traballo adaptadas ao campo específico científico / investigador, tecnolóxico ou profesional, xeralmente multidisciplinar, no que desenvolven a súa actividade.
CG6 - Ten a capacidade de resolver problemas descoñecidos, incompletamente definidos e con especificacións competitivas, considerando os posibles métodos de solución, incluídos os máis innovadores, seleccionando o máis adecuado e sendo capaz de corrixir a implementación, avaliando as diferentes solucións de deseño. .
CG8 - Realizar a investigación axeitada, emprender o deseño e dirixir o desenvolvemento de solucións de enxeñaría, en entornos novos ou pouco coñecidos, relacionando creatividade, orixinalidade, innovación e transferencia de tecnoloxía.
CG9 - Saber establecer modelos matemáticos e desenvolvelos a través dunha computación adecuada, como base científica e tecnolóxica para o deseño de novos produtos, procesos, sistemas e servizos e para a optimización doutros xa desenvolvidos.
CG14 - Xestionar a investigación, o desenvolvemento e a innovación tecnolóxica, atendendo á transferencia de tecnoloxía e dereitos propiedades e patentes.
Competencias específicas:
CE2.- Ter desenvolvida a autonomía suficiente para participar en proxectos de investigación e colaboracións científicas ou tecnolóxicas dentro do campo temático da Enxeñaría Química e Bioprocesos, en contextos interdisciplinares e, no seu caso, cun alto compoñente de transferencia de coñecemento.
CE3.- Aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade para resolver problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa área de estudo da Enxeñaría Química.
CE7.- Conceptualizar modelos de enxeñaría, aplicar métodos innovadores na resolución de problemas e aplicacións informáticas adecuadas para o deseño, simulación, optimización e control de procesos e sistemas.
CE11.- Abordar un problema real en Enxeñaría Química desde unha perspectiva científica, recoñecendo a importancia de buscar e xestionar a información existente.
Competencias transversais:
CT1.- Desenvolver habilidades asociadas ao traballo en equipo: cooperación, liderado, saber escoitar. Dirixir e definir equipos multidisciplinares capaces de resolver cambios técnicos e necesidades directivas en contextos nacionais e internacionais.
CT2.- Adaptarse aos cambios, sendo capaz de aplicar novas e avanzadas tecnoloxías e outros avances relevantes, con iniciativa e espírito emprendedor.
CT4.- Capacidade analítica, crítica e de síntese.
A Aula Virtual da USC empregarase a través da aplicación Moodle cos seguintes obxectivos:
•Proporcionar información sobre a materia (horario lectivo, horarios, exames, convocatorias diversas, etc.)
•Proporcionar os materiais necesarios para as clases (exposicións dos temas, artigos científicos, etc.).
•Servir como ferramenta de comunicación co alumnado.
•Propor tarefas.
•Planificar as probas de avaliación.
A docencia divídese en clases maxistrais (10 h), clases interactivas seminario (12 h), clases interactivas de laboratorio -Aula de Informática- (4 h) e titorías grupais (1 h).
SECCIÓN 1
As clases maxistrais servirán para presentar os conceptos teóricos fundamentais que desenvolven as competencias CB7, CG3, CG6 e CT2.
Nos seminarios exporanse e analizaranse casos prácticos relacionados coa planificación da experimentación baseada no uso de deseños experimentais, reforzando as citadas competencias.
As sesións da aula de informática servirán para resolver casos prácticos de análise estatística de resultados e optimización de procesos mediante a aplicación de técnicas de deseño de experimentos e análise de superficies de resposta, para o que se empregará o programa estatístico IBM SPSS Statistics e Excel. Traballaranse as competencias CB7, CB9, CG3, CG9, CE3, CE7 e CT2. Entregaranse informes das dúas prácticas realizadas que forman parte da avaliación continua. A proposta das tarefas e a entrega dos informes realizarase a través do Campus Virtual da materia.
SECCIÓN 2
Para a docencia do apartado de Redacción de Textos Científicos combinaranse clases maxistrais con clases seminario interactivas. Afondarase na procura de fontes de información bibliográfica de acordo coas competencias CG14, CE11, CT4 e redacción e revisión de artigos científicos de acordo coas competencias CE11 e CT4.
SECCIÓN 3
A metodoloxía correspondente ao apartado 3 consistirá nunha análise en profundidade dos principais apartados dun proxecto de I+D+i considerando tanto a modalidade individual como a consorciada, considerarase a incorporación dun apartado de patentabilidade e rexistro da titularidade dos resultados. Realizarase unha sesión específica de avaliación de proxectos. Traballaranse as competencias CT1, CB10, CE2, CE7, CE11, CG8, CG9 e CG14.
SECCIÓN 1
Deberán entregar as memorias das dúas prácticas realizadas, que permitirán a avaliación das competencias CB7, CB9, CG3, CG9, CE3, CE7 e CT2.
O exame da materia será un caso práctico relacionado coa aplicación de técnicas de deseño de experimentos. Realizarase a través do módulo de Tarefas do Campus Virtual da materia. Plantearase e entregarase a través do Campus Virtual da materia.
SECCIÓN 2
O alumnado revisará individualmente un traballo científico onde se analizará o uso de fontes bibliográficas para a revisión de acordo coas competencias CG14, CE11, CT4 e a calidade do traballo de redacción e revisión de acordo coas competencias CE11 e CT4. Entregarase un informe individual a través do Campus Virtual.
SECCIÓN 3
Para a avaliación deste apartado, o alumnado defenderá publicamente, en grupos de varios alumnos, un resumo dun proxecto de investigación orixinal. Os apartados completos de "Hipótese", "Resumo", "Obxectivos", "Tarefas"e "Progreso TRL esperado no proxecto" deberán presentarse noutro documento.
Neste apartado avaliaranse as competencias CT1, CB10, CE2, CE7, CE11, CG8, CG9 e CG14.
A presentación do traballo realizarase na aula e entregarase un resumo do mesmo a través do módulo de Tarefas da Aula Virtual da materia.
A distribución da cualificación será a seguinte:
a) Exame, 25% (proba práctica do apartado 1)
b) Traballos/actividades/memorias prácticas, 70 %: Sección 1, 10 %; Sección 2, 30 %; Sección 3: 30 %
c) Titorías/Memoria do profesor: 5% (participación activa nas clases)
•A asistencia ás clases de aula de informática é obrigatoria.
•Deberá acadarse unha puntuación mínima de 4 puntos sobre 10 en todas as actividades dos apartados a) e b) da avaliación. No caso de non acadar un 4 en algunha das actividades, a nota global da materia sería a nota mínima obtida.
•Na segunda oportunidade mantéñense as cualificacións obtidas nos apartados b) e c) se se superou o mínimo esixido. Noutro caso, informarase ao alumnado da posibilidade e forma de recuperación.
•Considerarase a consideración de “non presentado” se non se realiza ningunha das actividades obxecto de avaliación.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o disposto na Normativa de avaliación do rendemento académico do alumnado e revisión das cualificacións.
A materia ten unha carga de traballo de 3 ECTS, correspondendo 1 crédito ECTS a 25 h de traballo total, distribuídos da seguinte forma:
Actividade Horas presenciais Horas traballo alumno ECTS
Clases maxistrais 10,0 10,0 0,80
Seminarios 12,0 15,0 1,08
Aula informática 4,0 4,0 0,32
Prácticas laboratorio -- -- --
Titorías grupo 1,0 4,0 0,20
Subtotal 27,0 33,0 2,40
Titorías individualizadas 1,0 4,0 0,2
Exame e revisión 2,0 8,0 0,4
Total 30,0 45,0 3,0
Aconséllase un manexo fluído de Microsoft Word, Excel e Powerpoint.
A materia impártese en castelán.
Na Sección 1, utilizaranse IBM SPSS Statistics e Excel.
Julia González Álvarez
- Departamento
- Enxeñaría Química
- Área
- Enxeñaría Química
- Teléfono
- 881816761
- Correo electrónico
- julia.gonzalez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Enrique Roca Bordello
Coordinador/a- Departamento
- Enxeñaría Química
- Área
- Enxeñaría Química
- Teléfono
- 881816774
- Correo electrónico
- enrique.roca [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
| Mércores | ||
|---|---|---|
| 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula A6 |
| Venres | ||
| 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula A6 |
| 18.04.2024 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula de Informática I2 |
| 18.04.2024 12:00-14:00 | Grupo /CLIS_01 | Aula de Informática I2 |
| 18.04.2024 12:00-14:00 | Grupo /CLIL_01 | Aula de Informática I2 |
| 18.04.2024 12:00-14:00 | Grupo /CLIL_02 | Aula de Informática I2 |
| 05.07.2024 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula A6 |
| 05.07.2024 10:00-12:00 | Grupo /CLIS_01 | Aula A6 |
| 05.07.2024 10:00-12:00 | Grupo /CLIL_01 | Aula A6 |
| 05.07.2024 10:00-12:00 | Grupo /CLIL_02 | Aula A6 |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| González Álvarez, Julia | Castelán |
| ROCA BORDELLO, ENRIQUE | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| González Álvarez, Julia | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| González Álvarez, Julia | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| González Álvarez, Julia | Castelán |
| ROCA BORDELLO, ENRIQUE | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| ROCA BORDELLO, ENRIQUE | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| ROCA BORDELLO, ENRIQUE | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| ROCA BORDELLO, ENRIQUE | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| ROCA BORDELLO, ENRIQUE | Castelán |