Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.2 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.45
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Filosofía e Antropoloxía
Áreas: Filosofía
Centro Facultade de Filosofía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
OA1 - Familiarizar aos estudantes coas principais concepcións da hermenéutica filosófica ao longo da historia
OA2 - Dar a coñecer as fontes da disciplina e a bibliografía recente.
OA3 - Adestrar na capacidade para interpretar os textos filosóficos dos autores e autoras máis sobranceiras, a través dos seus xéneros literarios específicos.
OA4 - Enmarcar a disciplina entre as correntes actuais da Filosofía.
OA5 - Mellorar as destrezas na comunicación oral e escrita.
OA6 - Posibilitar a análise crítica da información e mensaxes da sociedade actual.
Tema 1. A Hermenéutica Filosófica: concepto e problema.
Tema 2. Teorías antigas e medievais da interpretación.
Tema 3. O nacemento da Hermenéutica Filosófica.
Tema 4. A Hermenéutica Contemporánea.
BÁSICA
1. SCHLEIERMACHER, F.: Los discursos sobre Hermenéutica, Universidad de Navarra, Pamplona 1991.
2. DILTHEY, W.: El surgimiento de la hermenéutica, Istmo, Madrid 2000.
3. HEIDEGGER, M.: Ontología. Hermenéutica de la facticidad, Alianza, Madrid 1982.
4. GADAMER, H.-G.: Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica, Sígueme, Salamanca 1988.
5. RICOEUR, P.: Del texto a la acción. Ensayos de Hermenéutica, FCE, México, 2002.
COMPLEMENTARIA
1. AGÍS VILLAVERDE, MARCELINO, Historia de la Hermenéutica. Madrid, Sindéresis, 2020.
2. AGÍS VILLAVERDE, M. Anatomía del pensar. El discurso filosófico y su interpretación, Ed. Sindéresis, Madrid 2022.
3. AGÍS VILLAVERDE, MARCELINO, Anatomía do pensar: O discurso filosófico e a súa interpretación. Vol I. O discurso filosófico, Vigo, Galaxia, 2019.
4. AGÍS VILLAVERDE, MARCELINO, Anatomía do pensar: O discurso filosófico e a súa interpretación. Vol II. Historia da interpretación filosófica. Vigo, Galaxia, 2020.
5. AGÍS VILLAVERDE, MARCELINO. Conocimiento y razón práctica. Un recorrido por la filosofía de Paul Ricoeur. Fund. E. Mounier, Madrid 2011.
6. BEUCHOT, M., e ARENAS-DOLZ, F. (dirs.) 10 palabras clave en Hemenéutica Filosófica, Estella, Verbo Divino, 2006.
7. Carolo Tosar, Rocío: La luz entre tinieblas. Agustín de Hipona y Tomás de Aquino, Sindéresis, Madrid 2021.
8. DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, j. Orígenes del discurso crítico. Teorías antiguas y medievales de la interpretación, Gredos, Madrid, 1993.
9. FERRARIS, Maurizio, Historia de la Hermenéutica, Siglo XXI Eds. Madrid 2002.
10. FERRARIS, M., La hermenéutica, Madrid, Cristiandad, 2004.
11. GÓMEZ GARCÍA, J. A. et al. (eds.) Derecho e Interpretación. Temas de Hermenéutica jurídica y Filosofía del Derecho, Ed. Reus, Madrid, 2024.
12. GRONDIN, J. Introducción a Gadamer, Herder, Barcelona, 2003.
13. MACEIRAS FAFIÁN, M. y TREBOLLE BARRERA, J.: La hermeneutica contemporánea, Ed. Cincel, Madrid 1995.
14. MURA, G.: Ermeneutica e verità. Storia e problemi della filosofia dell'interpretazione, Roma 1990.
15. VV.AA, Diccionario de Hermenéutica, Universidad de Deusto, Bilbao, 1997.
XERAIS E BÁSICAS
CG1 - Que os/as graduados/as posúan e comprendan os coñecementos propios da Filosofía como saber, incluíndo as súas
doutrinas, teorías, métodos e aplicacións, ao nivel proporcionado polos textos académicos, con referencia a achegas
investigadoras recentes.
CG2 - Que saiban aplicar eses coñecementos para identificar, formular e resolver problemas no ámbito da Filosofía, a un nivel
xeral e non especializado.
CG4 - Que estean capacitados para continuar a súa formación, en Filosofía e/o noutros campos do saber, cun elevado grao de autonomía.
CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da
educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén
algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as
competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da
súa área de estudo
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo)
para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non
especializado
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores
cun alto grao de autonomía.
TRANSVERSAIS
CT01 - De tipo Instrumental: Capacidad de comprensión e interpretación de discursos complejos (escritos y orales), análisis y
síntesis, trabajo conceptual. Capacidad para la exposición y comunicación oral y escrita. Capacidad de gestión de la información.
Resolución de problemas. Toma de decisiones.
CT02 - Personales: Curiosidad y actividad intelectuales no restringidas a la filosofía. Capacidad para desenvolverse en contextos
culturales y sociales diversos. Buena disposición para las relaciones interpersonales, el diálogo intelectual y el trabajo cooperativo.
Razonamiento crítico y compromiso democrático.
CT03 - Sistémicas: Capacidad para el aprendizaje autónomo. Receptividad y capacidad de respuesta ante nuevas situaciones.
Creatividad. Conocimiento de otras culturas y costumbres. Iniciativa y espíritu emprendedor. Motivación por la calidad. Especial
sensibilidad hacia problemas de igualdad medioambientales.
ESPECÍFICAS
CT01 - De tipo Instrumental: Capacidade de comprensión e interpretación de discursos complexos (escritos e orais), análises e
sínteses, traballo conceptual. Capacidade para a exposición e comunicación oral e escrita. Capacidade de xestión da información.
Resolución de problemas. Toma de decisións.
CT02 - Persoais: Curiosidade e actividade intelectuais non restrinxidas á filosofía. Capacidade para desenvolverse en contextos
culturais e sociais diversos. Boa disposición para as relacións interpersoais, o diálogo intelectual e o traballo cooperativo.
Razoamento crítico e compromiso democrático.
CT03 - Sistémicas: Capacidade para a aprendizaxe autónoma. Receptividade e capacidade de resposta #ante novas situacións.
Creatividade. Coñecemento doutras culturas e costumes. Iniciativa e espírito emprendedor. Motivación pola calidade. Especial
sensibilidade cara a problemas de igualdade ambientais.
Esta materia está orientada á formación teórico-práctica do alumnado na Hermenéutica Filosófica. A didáctica da materia baséase na facilitación dunha aprendizaxe cooperativa entre iguais baseado en problemas e orientado á capacitación para a análise e desenvolvemento de problemas filosóficos a través da escrita e presentación oral de traballos onde se apliquen os conceptos fundamentais das teorías hermenéuticas presentadas nas sesións expositivas polo docente.
Ao comezo do curso, cada alumno e alumna deberá seleccionar unha obra filosófica pertencente a bibliografía recomendada para elaborar unha recensión.
- Nas aulas expositivas, o docente desenvolverá os contidos do programa con base nunha selección de textos que serán facilitados ao alumnado en formato dixital a través do Campus Virtual da materia. Tamén se facilitará ao alumnado o material didáctico elaborado polo docente.
- Nas aulas interactivas o alumnado presentará oralmente un comentario de cada un dos textos seleccionados polo docente.
- Nas titorías individual e grupal o alumnado poderá realizar consultas e resolver dúbidas cos docentes sobre o contido das aulas teóricas, sobre os problemas analizados e a bibliografía das aulas interactivas, sobre a elaboración das recensións , e sobre calquera outro aspecto da materia (metodoloxía, avaliación, bibliografía, etc.).
1.- Avaliación continua: Terá dereito á avaliación continua da materia o alumnado que asista regularmente ás sesións presenciais (expositivas e interactivas) cun máximo de 4 ausencias non xustificadas.
A asistencia é requisito fundamental para acadar o desenvolvemento das competencias e obxectivos de aprendizaxe da materia.
A avaliación continua consistirá na elaboración dun traballo final sobre un autor/a da materias non presentado nas sesións expositivas, nos comentario das lecturas das clases interactivas e nunha recensión sobre un libro da bibliografía da materia.
A asistencia a clase e ás titorías tamén se valorarán.
O alumno/a que non estea exento de docencia e non asista regularmente ás sesións expositivas e interactivas e non entregue en prazo as tarefas vinculadas á avaliación continua perderá o dereito a ser avaliado nesta modalidade e terá que presentarse ao examen nas datas oficiais.
2.- Exame final: exclusivamente para o alumnado con dispensa de asistencia que opte por esta modalidade ou para os estudantes que non superen a avaliación continua ou non opten por esta modalidade. As datas oficiais dos exames (1ª e 2ª oportunidade) son consultables na web do Grao e na secretaría administrativa. O exame consistirá en 2 preguntas con base nos epígrafes dos temas descritos na sección 4 desta Guía Docente.
O alumnado que conte con dispensa de asistencia a aulas deberá asistir a unha titoría individual co docente responsable da materia.
A cualificación final da materia obterase ponderando as seguintes actividades:
A) AVALIACIÓN CONTINUA
- Asistencia e participación nas sesións: 10%
- Comentario das lecturas seleccionadas nas sesións interactivas 30%
- Recensión (Lectura e recensión de 2 páxinas dun libro da bibliografía da materia): 10%
- Traballo final (Elaborado individualmente sobre un autor/a da materia, exposto na clase a final de curso e entregado por escrito): 50%.
B) EXAME FINAL (Para o alumnado con dispensa de asistencia que opte por esta modalidade de avaliación ou non supere a avaliación continua): 100%
O tempo de traballo estimado para esta materia de 4,5 créditos é de 112,50 horas, distribuídas do seguinte xeito:
Traballo presencial na aula
Aulas expositivas: 18 h.
Aulas interactivas: 18 h.
Titorías: 2.25 h.
Total: 38.25 horas
Traballo persoal do alumnado
Seguimento do curso (Lecturas, prácticas, etc.): 34.25 h.
Traballos escritos: 40 h.
Total: 74.25 h.
- Asistir regularmente ás aulas expositivas e interactivas. Pola natureza aplicada e participativa da metodoloxía de ensino-aprendizaxe da materia a asistencia é requisito esencial para un mellor aproveitamento da mesma.
- Participar activamente na lectura dos textos e nos debates que se susciten durante as aulas expositivas e interactivas.
- Realizar exercicios de comentario de texto nas clases interactivas conforme ás indicacións do docente.
- O alumnado deberá entregar xunto co traballo final unha declaración persoal de ausencia de plaxio e orixinalidade que será facilitada polo docente. Este requisito cumpre coa “Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”, aprobada no Consello de Goberno da USC do 15 de xuño de 2011: Art. 1.: “A realización fraudulenta dalgún exercicio ou proba esixida na avaliación dunha materia implicará a cualificación de suspenso na convocatoria correspondente, con independencia do proceso disciplinario que se poida seguir contra o alumno infractor. Considerarse fraudulenta, entre outras, a realización de traballos plaxiados ou obtidos de fontes accesibles ao público sen reelaboración ou reinterpretación e sen citas aos autores e das fontes”.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Marcelino Agis Villaverde
Coordinador/a- Departamento
- Filosofía e Antropoloxía
- Área
- Filosofía
- Teléfono
- 881812520
- Correo electrónico
- marcelino.agis [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Xoves | |||
---|---|---|---|
11:00-12:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Seminario Nussbaum (109) |