Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.5 Horas de Titorías: 2 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.5
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Produción Vexetal e Proxectos de Enxeñaría
Áreas: Proxectos de Enxeñaría
Centro Escola Politécnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Coñecer, comprender e utilizar os principios da Enxeñaría do medio rural: proxectos técnicos. Saber tomar decisións mediante o uso dos recursos dispoñibles para o traballo en grupos multidisciplinares. Saber transferir tecnoloxía, entender, interpretar, comunicar e adoptar os avances no campo agrario.
A memoria do título considera para esta materia os seguintes contidos:
Introdución aos Proxectos. Morfoloxía do Proxecto. Programación e Xestión da Execución. Avaliación de Proxectos. Estudos de Impacto Ambiental de Proxectos. Estudos de Seguridade e Saúde de Proxectos. Metodoloxías proxectuales. Actividade profesional.
Estes contidos serán desenvolvidos de acordo co seguinte temario
PROGRAMA DE TEORÍA (Tema: 1 HP + 2 HNP)
BLOQUE I. INTRODUCIÓN.
TEMA 1. Planificación xeral da materia.
Programa de teoría. Programa de prácticas. Traballos de clase. Titorías. Avaliación. Traballo Fin de Grao.
TEMA 2. Actividade profesional e conceptos básicos.
Ámbitos de actividade: Administración, empresa, exercicio libre, consultoras de enxeñaría. Competencias profesionais. Colexio profesional. Deontoloxía. Informes e estudos técnicos, ditames, peritacións, valoracións, taxacións, planos de deslinde e amolloamento, etc.
TEMA 3. Aspectos xerais dos proxectos de enxeñaría.
Concepto e principios xerais. Axentes do proxecto. Estrutura básica do proceso proyectual. O proxecto como sistema. Tipos de proxectos. Esquema conceptual do proxecto. Ciclo do proxecto.
BLOQUE II. FORMULACIÓN E MORFOLOXÍA.
TEMA 4. Metodoloxía de formulación de proxectos.
Preparación para a formulación. Análise e diagnóstico da situación de partida. Obxectivos, metas, deseño e preparación de compoñentes. Análise e avaliación de resultados esperados.
TEMA 5. Morfoloxía do proxecto.
Documentos do proxecto. Introdución a: Memoria, Planos, Prego de Condicións, Presuposto. Outros documentos: estudos de seguridade e saúde, estudos ambientais, control da calidade. Organización do documento.
TEMA 6. Memoria I: Memoria.
Contido, presentación e utilidade. Normativa. Contido e estruturación xeral. Informes e estudos técnicos, ditames, peritacións, valoracións, taxacións, planos de deslinde e amolloamento, etc.
TEMA 7. Memoria II: Anexos á memoria.
Estruturación. Tipoloxía de anexos: Anexos de diagnóstico. Anexos de cálculo e deseño. Anexos de planificación da execución. Anexos de avaliación. Anexos informativos.
TEMA 8. Planos I.
Misións dos planos. Representacións gráficas nun proxecto: Planos, Esquemas e Gráficos. Tipos de planos. Situación no proxecto. Sistematización e ordenación de planos. Identificación de planos. Ordenación de representacións dentro de cada plano. Escalas e Formatos. Normas de trazado. Simboloxía. Dobrado de planos. Planos de situación e localización. Planos descritores de condicionantes. Planos definidores da situación actual. Descrición do contido de planos característicos.
TEMA 9. Planos II.
Planos definidores da transformación I. A información dos planos. A suficiencia para a execución: Proxectos executables. Descrición do contido de planos característicos: localización; edificacións; obras lineais, regos, plantacións, axardinamentos, etc.
TEMA 10. Prego de condicións.
Prego de condicións. Definición. Partes que interveñen. Multiplicidade de pregos. Estruturación dos pregos. Pregos de Condicións Técnicas. Prego de Bases ou Cláusulas Administrativas: Pregos de condicións de índole facultativo, Pregos de condicións de índole económica e Prego de condicións de índole legal.
TEMA 11. Presuposto I.
Obxectivo e contido: clasificación de inputs. Recensión histórica. Modelo de presupostación: División; Tratamento; Agregación. División: Sistematización dos investimentos: Grupos de investimento; Compoñentes de investimento; Capítulos de execución; Unidades de obra ou de execución. Tipos de custos: Custos endóxenos: Custos Directos de Execución - Custos Indirectos de Execución; Custos Exóxenos: Gastos Xerais - Beneficio Industrial - IVE. Imputación de custos.
TEMA 12. Presuposto II.
Tratamento I: Prezos. Terminoloxía básica. Tipoloxía de prezos: subministro, básicos, auxiliares e unitarios. Estrutura dos prezos. Epígrafes. Cálculo de prezos. Prezos descompostos.
TEMA 13. Presuposto III.
Tratamento II: Medicións. Terminoloxía básica. O proceso de medición. O epígrafe como mecanismo de sincronización. Unidades e criterios de medición. Tipos de medición: "en plano" e "en obra". Desenvolvemento da medición en planos: impresos, características, deducións, transferencias, etc. Medición de partidas singulares. Agregación. Presupostos Parciais. Presuposto de Execución Material. Presuposto de Execución por Contrata. Presuposto de Execución por Administración. Presuposto de Execución por Adquisición. Resumo Xeral do Presuposto. Presuposto para coñecemento do Promotor. Síntese do modelo presupostario.
TEMA 14. Presuposto IV.
Morfoloxía do presuposto. Formato clásico: medicións, cadros de prezos e presuposto. Formato derivado da lexislación de contratación: Anexo de xustificación de prezos: prezos básicos, auxiliares e unitarios; Presuposto: medicións, cadros de prezos e presuposto.
Informatización do presuposto. Ferramentas básicas: programas informáticos de medicións e presupostos; bases de datos para a presupostación. Potencialidades. Formato FIE. Revisión do "software". Bases de datos: clásicas ou paramétricas; codificación; información asociada; panorámica nacional. Bases de datos agroforestales.
TEMA 15. Outros documentos.
Estudos e plans de seguridade e saúde. Estudos de impacto ambiental.
BLOQUE III. PROGRAMACIÓN E EXECUCIÓN DE PROXECTOS
TEMA 16. Programación de proxectos I.
Consideracións básicas: Planificación e Programación. Sistematización dun proxecto en actividades. Técnicas de programación. Diagramas de Gannt. Asignación de tempos e recursos.
Técnicas baseadas no uso de grafos. Antecedentes históricos. PERT-CPM. Actividade e suceso. Prelacións entre actividades. Asignación de tempos. Grafo PERT.
TEMA 17. Programación de proxectos II.
Tempos "early" e "last": concepto e cálculo. Folgura dun suceso. Folgura das actividades: total, libre e independente. Camiño crítico. Calendario de execución.
TEMA 18. Tramitación, contratación e dirección de proxectos.
Acta de reformulación. Procedementos e formas de adxudicación. Execución do contrato de obras. Certificacións. Dirección facultativa de obra.
PRÁCTICAS DE LABORATORIO (Sesions: 2 HP + 4 HNP)
PL 1: MEMORIA.
PL 2: PLANOS I.
PL 3: PLANOS II.
PL 4: PRESUPOSTO I.
PL 5: PRESUPOSTO II.
PL 6: PRESUPOSTO III.
PL 7: PROGRAMACIÓN I.
PL 8: PROGRAMACIÓN II.
PL 9: ESTUDOS DE SEGURIDADE E SAÚDE.
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
Barrasa Rioja, M.; Marey Pérez, M. F. 2000. Ejercicios de proyectos. Unicopia. Lugo.
Barrasa Rioja, M.; Pereira González, J. M. 1998. Fichas para la formulación de proyectos. Unicopia. Lugo.
Barrasa Rioja, M.; Pereira González, J. M.; González López, J. J. 2002. Ejercicios de presupuestación I. Unicopia. Lugo.
Barrasa Rioja, M.; Pereira González, J. M.; González López, J. J.; Rodríguez Barreiro, T.; Regueira Gay, R. , 2005. Ejercicios de presupuestación III. Unicopia. Lugo.
Barrasa Rioja, M. 2003. Ejercicios de programación de proyectos. Unicopia. Lugo.
Romero, C. 1.993. Técnicas de programación y control de proyectos. Pirámide. Madrid.
Pellicer Armiñana, E., Sanz Benlloch, A., Catalá, J. 1991. El proceso proyecto-construcción. Aplicación a la ingeniería civil. Editorial de la UPV, Valencia.
Trueba Jainaga, J.I., Levenfeld González, G., Marco Gutiérrez, J.L. 1991. Teoría de proyectos: morfología del proyecto. E.T.S.I.A., Madrid.
Trueba Jainaga, I., Marco Gutiérrez, J.L. 1985-1986. Proyectos agrarios y desarrollo rural. E.T.S.I.A., Madrid.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
Castro Fresno, D., Aja Setián, J. 2005. Organización y control de obras. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cantabria, Santander.
De Fuentes Bescos, G. 2005. El proyecto de obras en la ingeniería civil. Fundación General de la Universidad Politécnica, Madrid.
Domingo Ajenjo, A. 2005. Dirección y gestión de proyectos. Un enfoque práctico. RA-MA, Madrid.
Horine, G.M. 2005. Gestión de proyectos. Anaya multimedia, Madrid.
Mateos Perera, J. 2003. La programación en la construcción. Bellisco Ediciones, Madrid.
Morilla Abad, I. 2001. Guía metodologica y práctica para la realización de proyectos. Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos, Madrid.
Ramírez de Arellano Agudo, A. 1998. Presupuestación de obras. SPUS. Sevilla.
Ademais da especificada para cada tema
Básicas, xerais e transversais
CG1 - Coñecemento en materias básicas, científicas e tecnolóxicas que permitan unha aprendizaxe continua, así como unha capacidade de adaptación a novas situacións ou ámbitos cambiantes.
CG2 - Capacidade de resolución de problemas con creatividade, iniciativa, metodoloxía e razoamento crítico.
CG3 - Capacidade de liderado, comunicación e transmisión de coñecementos, habilidades e destrezas nos ámbitos sociais de actuación.
CG5 - Capacidade para desenvolver as súas actividades, asumindo un compromiso social, ético e ambiental en sintonía coa realidade do ámbito humano e natural.
CG6 - Capacidade para o traballo en equipos multidisciplinares e multiculturais.
CT1 - Capacidade de análise e síntese.
CT2 - Capacidade para o razoamento e a argumentación
CT3 - Capacidade de traballo individual, con actitude autocrítica.
CT5 - Capacidade para obter información axeitada, diversa e actualizada
CT6 - Capacidade para elaborar e presentar un texto organizado e comprensible.
CT7 - Capacidade para realizar unha exposición en público de forma clara, concisa e coherente.
CT8 - Compromiso de veracidade da información que ofrece aos demais.
CT9 - Habilidade no manexo de tecnoloxías da información e da comunicación (TIC).
CT10 - Utilización de información bibliográfica e de Internet.
CT12 - Capacidade para resolver problemas mediante a aplicación integrada dos seus coñecementos.
Específicas
CEG 1 Capacidade para a preparación previa, concepción, redacción e sinatura de proxectos que teñan por obxecto a construción, reforma, reparación, conservación, demolición, fabricación, instalación, montaxe ou explotación de bens mobles ou inmobles que pola súa natureza e características queden comprendidos na técnica apropiada produción agrícola e gandeira (instalacións ou edificacións, explotacións, infraestruturase vías rurais), a industriaa groalimentaria (industrias extractivas, fermentativas, lácteas, conserveiras, hortofrutícolas, cárnicas, pesqueiras, de salgaduras e, en xeral, calquera outra dedicada á elaboración e/ou transformación, conservación, manipulación e distribución de produtos alimentarios) e a xardinaría e o paisaxismo (espazos verdes urbanos e/ou rurais, parques, xardíns, viveiros, arboredo urbano,etc., instalacións deportivas públicas ou privadas e contornas sometidas a recuperación paisaxística).
CEG 2 Coñecemento adecuado dos problemas físicos, as tecnoloxías, maquinaria e sistemas de subministración hídrica e enerxética, os límites impostos por factores orzamentarios e normativa construtiva, e as relacións entre as instalacións ou edificacións e explotacións agrarias, as industrias agroalimentarias e os espazos relacionados coa xardinaría e o paisaxismo coa súa contorna social e ambiental, así como a necesidade de relacionar aqueles e esa contorna coas necesidades humanas e de preservación do medio ambiente.
CEG 3 Capacidade para dirixir a execución das obras obxecto dos proxectos relativos a industrias agroalimentarias, explotacións agrarias e espazos verdes e as súas edificaciones, infraestructuras e instalacións, a prevención de riscos asociados a esa execución e a dirección de equipos multidisciplinares e xestión de recursos humanos, de conformidade con criterios deontolóxicos.
CEG 4 Capacidade para a redacción e sinatura de medicións, segregacións, parcelacións, valoracións e taxacións dentro do medio rural, a técnica propia da industria agroalimentaria e os espazos relacionados coa xardinaría e o paisaxismo, teñan ou non carácter de informes periciais para órganos xudiciais ou administrativos, e con independencia do uso ao que estea destinado o ben moble ou inmoble obxecto delas.
CEG5 - Capacidade para a redacción e firma de estudos de desenvolvemento rural, de impacto ambiental e de xestión de residuos das industrias agroalimentarias, explotacións agrícolas e gandeiras, e espazos relacionados coa xardinaría e o paisaxismo.
CEG 6 Capacidade para a dirección e xestión de toda clase de industrias agroalimentarias, explotacións agrícolas e gandeiras, espazos verdes urbanos e/ou rurais, e áreas deportivas públicas ou privadas, con coñecemento das novas tecnoloxías, os procesos de calidade, rastrexabilidade e certificación e as técnicas de márketing e comercialización de produtos alimentarios e plantas cultivadas.
CR7 - Capacidade para coñecer, comprender e utilizar os principios da Enxeñaría do medio rural: cálculo de estruturas e construción, hidráulica, motores e máquinas, electrotecnia, proxectos técnicos.
CR9 - Capacidade para coñecer, comprender e utilizar os principios da toma de decisións mediante o uso dos recursos dispoñibles para o traballo en grupos multidisciplinares.
CR10 - Capacidade para coñecer, comprender e utilizar os principios da transferencia de tecnoloxía, entender, interpretar, comunicar e adoptar os avances no campo agrario.
A docencia expositiva abórdase con clases maxistrais participativas dirixid as a grupos reducidos. A docencia interactiva desenvólvese con actividades en seminarios interactivos en grupos reducidos, con prácticas en resolución de traballos concretos e proxectos, con prácticas en aula de informática e traballos en grupos. O conxunto de metodoloxías empregadas permiten traballar a totalidades das competencias.
A utilización da plataforma da USC virtual permitirá axilizar o fluxo de información bidireccionalmente entre alumno e profesor, imprimindo axilidade á docencia da materia, e facilitando o acceso á documentación por parte do alumno.
Mixta con casos prácticos e exame escrito. Avalíase o alumno en función das súas respostas ás preguntas dos profesores e ás súas intervencións e resultados nos casos prácticos, sexa de forma individual ou en grupo. Ao final da materia os alumnos realizan unha proba escrita. A cualificación do alumno é unha media ponderada, ao 50%-50%, entre o rendemento deste nas dúas partes nas que se avalía este: proba escrita e rendemento nas prácticas (casos). Non superará a materia aquel alumno que non obteña un mínimo de 5 puntos sobre 10 en cada parte. Nas prácticas avaliará o rendemento do alumno na aula, e a calidade das memorias entregadas. Sistema aplicable tanto a primeira como a segunda oportunidade
Aos alumnos repetidores, caso de superar as prácticas, gárdaselles a cualificación.
Os alumnos aos que se lle conceda dispénsaa de asistencia, deberán presentarse ao exame previa entrega das memorias de prácticas. Recoméndaselles poñerse en contacto co profesor canto antes
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o establecido na “Normativa de evaluación del rendimiento académico de los estudiantes y de revisión de las calificaciones”.
Proba escrita (50%): competencias avaliadas CG1, CG2, CT1, CT2, CT3, CT5, CT6 e CT12.,
Traballos prácticos vinculados coas competencias a adquirir (50%): competencias avaliadas, todas as descritas.
O alumno recibirá 18 horas de docencia expositiva e participará en 21 horas de prácticas (docencia interactiva), nas que ademais será avaliado. Ademais contemplaranse 2 horas presenciais de titorías en grupos reducidos. Adicionalmente o alumno deberá desenvolver un traballo non presencial, preparando documentación para as clases presenciais, realizando traballos da materia, preparando as probas escritas obxecto de avaliación. A estas tarefas dedicaranse 72 horas de traballo persoal. Acorde a un ratio de 2 horas de traballo persoal por cada hora presencial.
Asistencia a todas as actividades docentes. Consulta da bibliografía recomendada. Facer uso frecuente das titorías para calquera tipo de cuestión relacionada coa materia. Levar a materia ao día.
Durante as actividades docentes os dispositivos móviles deberán estar apagados
Martin Barrasa Rioja
Coordinador/a- Departamento
- Produción Vexetal e Proxectos de Enxeñaría
- Área
- Proxectos de Enxeñaría
- Correo electrónico
- martin.barrasa [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Martes | |||
---|---|---|---|
17:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 1 (Aulario 1) |
Mércores | |||
17:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 1 (Aulario 1) |