Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de docencia Castelán (100%)
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia da Arte
Áreas: Historia da Arte
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
- Iniciar ao alumnado no coñecemento da arte dende as súas orixes ás altas culturas
- Aprender os códigos figurativos e arquitectónicos da Prehistoria e Antigüidade e destacar os seus logros máis relevantes
- Observar os seus parámetros culturales e a súa influencia na arte occidental
- Coñecer as fontes textuais e a súa relevancia para o estudo da Arte antiga
- Aprender o emprego do vocabulario histórico-artístico, en xeral e específico, para a análise da obra de arte da Prehistoria e Antigüidade
- Aproximar ao alumnado ás diferentes metodoloxías que permiten a comprensión dunha obra de arte da Prehistoria e a Antigüidade.
ARTE PREHISTÓRICA
1. A Arte dende o Paleolítico ata a Idade dos Metais. Aproximación historiográfica. A orixe da Arte, a súa evolución. Funcións e significados.
ARTE ANTIGA
2. Arte Antiga en Mesopotamia, de Sumer a Asiria. De cidades, templos e palacios. Os deuses, a súa iconografía e símbolos. Relatos e imaxes. Arte do Imperio persa, tradición propia e solucións foráneas. As rexións periféricas de Levante: o Imperio hitita. Arte xudeu na Antigüidade.
3. Exipto. Da Época Predinástica á Baixa Época. Antecedentes e arte no período da unificación. O Imperio antigo: arte e poder faraónico. A produción artística doutros grupos sociais. Imperio Medio: novas interpretacións do espazo funerario e templario. A imaxe faraónica e as súas transformacións. Imperio Novo: un poder faraónico renovado e as súas empresas artísticas. O templo exipcio consolidado, tipoloxías, espazos e significación. A Baixa Época e as últimas manifestacións artísticas do Imperio e a influenza do sincretismo cultural.
*Lectura obligatoria: Ceram, C. W., Dioses, tumbas y sabios. Ed. Booket, 2001
BÁSICA: Franfort, H., Arte y Arquitectura del Oriente Antiguo, Madrid, Cátedra, col. Manuales de arte,1982; Sanchidrián, J. L., Manual de arte prehistórico, Madrid, Ariel Prehistoria, 2009; Stevenson Smith, W., Arte y arquitectura del antiguo Egipto, Madrid, Cátedra, col. Manuales Arte, 2000.
COMPLEMENTARIA: Aldred, C., Arte egipcio. En el tiempo de los faraones 3100-320 a.c., Barcelona, Destino, 1993; Alegre Carvajal, E., Aznar Amazán, S. y Gómez López, C., Tipologías arquitectónicas en la Antigüedad, Madrid, UNED, 2002; Alegre Carbajal, E. y Gómez López, C., Edificios de la arquitectura antigua. Historia de las tipologías arquitectónicas, Madrid, 2007; Donadoni, S., El arte egipcio, Madrid, Istmo, col. Fundamentos, 2001; Eggebrecht, A., El antiguo Egipto, Barcelona, 1984; Giedion, S., El presente eterno: los comienzos de la arquitectura, Madrid, 1981; Gómez López, C,, El arte en el próximo oriente antiguo, Madrid, 2006; Hrouda, B., El Antiguo Oriente, Barcelona, 1991; Leroi-Gourhan, A., Prehistoria del Arte occidental, Barcelona, 1968; Lloyd, S. y Muller, H.W., Arquitectura de los orígenes, Madrid, 1989; Manniche, L., El arte egipcio, Madrid, Alianza, col. Alianza Forma, 1997; Mickalowski, K., El Arte del Antiguo Egipto, Madrid, 1991; Martínez de la Torre, C., Gómez López, C. y Alzaga Ruíz, A., Historia del Arte Antiguo en Egipto y Próximo Oriente, Editorial Universtaria Ramón Areces, Madrid, 2009; Sanmartín, J. y Serrano, J.M., Historia antigua del Próximo Oriente. Mesopotamia y Egipto, Akal, Madrid, 2004; Saw, I. y Nicholson, P., Dicccionario Akal del Antiguo Egipto, Akal, Madrid, 2004; Schulz, R. y Seidel, M., Egipto. El mundo de los faraones, Editorial Könemann, 1997; Ucko, P. y Rosenfield, A., Arte paleolítico, Madrid, 1967; Wiesner, J., El arte egipcio, Bilbao, Moretón 1967; Ídem, Antiguo Oriente, Bilbao, Moretón,1967; Woolley, L., Mesopotamia y Asia Anterior, Barcelona, 1963.
- Familiarizarse con comportamentos artísticos diferentes entre sí e observar as súas relacións co devenir artístico occidental
- Recoñecer criticamente as singularidades na producción artística de cada cultura
- Observar a importancia das fontes textuais como fundamento de aproximación ao fenómeno artístico.
- Entender os diferentes linguaxes formais e visuais da Antigüidade
- Coñecer distintos métodos de aproximación á obra de arte.
- Adiestrarse no análise da obra de arte, incardinando a obra de arte no contexto histórico no que se xestó.
- Clases expositivas nas que se desenvolverá a explicación dos contenidos teóricos.
Trátase dunha actividade presencial na aula. Realizarase unha aproximación aos temas dende unha perspectiva multidisciplinar que permita o estudo da obra de arte como totalidade, insistindo nos aspectos culturais –para que o alumnado poida contextualizar as obras obxecto de análise–, iconográficos –co obxecto de que poida comprender o seu sentido– e formais –co fin de sensibilizar ao alumnado en relación cunhas determinadas formas de expresión.
- Clases interactivas con actividades prácticas, presenciais na aula e relacionadas cos contidos teóricos da materia.
Centraranse na análise e comentario de diferentes obras relacionadas coa materia desenvolvida polo profesor, co fin de que o alumnado instrumentalice os coñecementos que vaia adquirindo, é dicir, o que se pretende é que aprenda a observar e a contextualizar o fenómeno artístico, resolvendo todos os problemas que lle xurdan na fase de aprendizaxe; por outra, o alumnado, individualmente ou en grupo, poderá levar a cabo recensións de artigos ou capítulos de libros, que serán expostas e discutidas en clase; lecturas razoadas, que tamén serán obxecto de discusión en clase; e traballos relacionados con determinadas partes da materia que deberá preparar e que será obxecto de discusión entre o alumnado e co profesor.
- Empregaranse as ferramentas da USC Virtual para orientacións e materiais de traballo das clases prácticas.
- Prácticas de campo: se ha previsto, dentro das prácticas de campo e en colaboración con outras materias do Grado, un viaje a Madrid para visitar as coleccións do Museo Arqueolóxico Nacional e do Museo del Prado, actividade que estará suxeta á concesión de unha subvención por parte da Facultade, e será obrigatoria para todo o alumnado matriculado, sendo evaluable
- Titorización personalizada.
O tipo de avaliación é continua e sumativa:
1. AVALIACIÓN SOBRE OS CONTIDOS DAS CLASES EXPOSITIVAS (TEÓRICAS):
Exame que suporá o 70% da nota total (7 puntos). Será obrigatorio ter conseguido unha nota mínima de 3,5 neste exame para poder sumar a nota das clases interactivas. Quen non consiga esta nota mínima de 3,5 terá que presentarse ao exame da segunda oportunidade da convocatoria (xullo).
2. AVALIACIÓN DAS CLASES INTERACTIVAS:
Asistencia e participación nos debates, seminarios, prácticas propostas polos profesores e entregados por escrito dentro dos prazos fixados, e prácticas de campo. Esta parte suporá o 30% da nota total (3 puntos). Será obrigatorio ter conseguido unha nota mínima de 1,5 nesta parte para poder facer media coa nota do exame.
Quen non consiga esta nota mínima de 1,5 terá que responder a unhas preguntas das devanditas prácticas nun exame da segunda oportunidade da convocatoria (xullo).
3. AVALIACIÓN DA LECTURA OBLIGATORIA: o profesor indicará na aula o método para avaliar esta lectura (Ceram, C. W., Dioses, tumbas y sabios. Ed. Booket, 2001)
Este sistema de avaliación será empregado tanto para a convocatoria de maio como para a segunda oportunidade da convocatoria (xullo).
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións
4. ALUMNOS CON DISPENSA OFICIAL DE ASISTENCIA:
O alumnado ao que lle sexa concedida dispensa de asistencia a clase (segundo a Instrucción Nº 1/2017 da Secretaría Xeral sobre a dispensa de asistencia a clase en determinadas circunstancias), se avaliará cun examen final específico que suporá o 100% da cualificación.
Sempre que o exame se supere, poderase engadir 0,5 puntos na cualificación final da materia ao alumnado que acredite a realización, durante o semestre, do curso básico de formación en competencias da información ofertado pola Biblioteca:
https://www.usc.gal/gl/servizos/biblioteca/servizos/competencias.html
TRABALLO PRESENCIAL DO/A ALUMNO/A: 50 h.
32 h. docencia expositiva, 16 h. docencia interactiva, 3 h. titorías personalizadas
TRABALLO PERSONAL DO/A ALUMNO/A: 100 h.
- Estudo autónomo individual o en grupo: 60 h.
- lecturas recomendadas, actividades de biblioteca, e similar: 25 h.
- Preparación de presentacións orais, debates e similares: 8 h.
- Outras tarefas propostas polos profesores: 7 h.
-O alumnado está obrigado, a partir da segunda semana, a ter ao día a materia impartida polo profesor nas exposicións teóricas e aquelas partes que, de xeito dosificado, sexan obxecto de discusión nas interactivas, pois, do contrario, anúlase a operatividade das mesmas. Sen esquecer que a correcta aprendizaxe visual require un esforzo continuado.
- Diálogo continuado co profesor para solicitar a resolución de dúbidas cando surxan no transcurso da exposición teórica ou nas clases interactivas así como abrir debate sobre os diferentes aspectos analizados na materia.
- Implicarse plenamente nas clases interactivas por medio da participación.
- Facer uso das titorías para resolver calquera problema que lle xurda en relación coa materia.
Begoña Fernandez Rodriguez
- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Teléfono
- 881812715
- Correo electrónico
- begona.fernandez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
David Chao Castro
- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Teléfono
- 881812595
- Correo electrónico
- david.chao [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Maria Dolores Fraga Sampedro
Coordinador/a- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Teléfono
- 881812598
- Correo electrónico
- mdolores.fraga [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Juan Manuel Monterroso Montero
- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Teléfono
- 881812716
- Correo electrónico
- juanmanuel.monterroso [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Silvia González Rodríguez
- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Correo electrónico
- silviagonzalez.rodriguez [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Xunta
| Luns | ||
|---|---|---|
| 17:00-19:00 | Grupo/CLE_02 | Aula 13 |
| Martes | ||
| 17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 05 |
| Xoves | ||
| 15:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 05 |
| Venres | ||
| 15:00-17:00 | Grupo/CLE_02 | Aula 13 |
| 21.12.2023 09:00-11:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 10 |
| 21.12.2023 09:00-11:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 12 |
| 17.06.2024 09:00-11:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 12 |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| CHAO CASTRO, DAVID | Castelán |
| FERNANDEZ RODRIGUEZ, BEGOÑA | Castelán |
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| CHAO CASTRO, DAVID | Castelán |
| FERNANDEZ RODRIGUEZ, BEGOÑA | Castelán |
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| González Rodríguez, Silvia | Castelán |
| MONTERROSO MONTERO, JUAN MANUEL | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| González Rodríguez, Silvia | Castelán |
| MONTERROSO MONTERO, JUAN MANUEL | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| González Rodríguez, Silvia | Castelán |
| MONTERROSO MONTERO, JUAN MANUEL | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| González Rodríguez, Silvia | Castelán |
| MONTERROSO MONTERO, JUAN MANUEL | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| FRAGA SAMPEDRO, MARIA DOLORES | Castelán |