Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 12 Clase Interactiva: 9 Total: 24
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Ciencias da Comunicación
Áreas: Xornalismo
Centro Facultade de Ciencias da Comunicación
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
1. Estudo e análise do contexto mediático actual: incidencia na produción, o tratamento informativo e o consumo
de información.
2. Análise dos condicionantes estruturais e tecnolóxicos que afectan o deseño da información.
3. Análise dos efectos da converxencia mediática nos procesos informativos e as novas plataformas.
4. Ideación e planificación de proxectos nos novos escenarios informativos.
CONTIDOS TEÓRICOS:
Tema 1. Converxencia mediática
- Converxencia tecnolóxica
- Información transmedia
- Storytelling
Tema 2. Novos formatos e plataformas dixitais
- Innovación en estruturas, xéneros e narrativas
- Adaptación a redes e plataformas sociais
Tema 3. Impacto da automatización e a virtualidade no xornalismo
- Fundamentos e casos de xornalismo robot
- Fundamentos e casos de xornalismo virtual
Tema 4. Xornalismo modular: cara a unha maior flexibilidade e personalización da información
- Modularidade e descomposición de contidos
- Adaptabilidade e personalización da información
- Casos de xornalismo modular
CONTIDOS PRÁCTICOS
Análise de produtos que respondan as características dos contidos incluídos no temario para coñecer as particularidades da oferta que existe nas plataformas que integran os novos escenarios informativos.
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
Biswal, S.K., y Kulkarni, A.J. (2024). Exploring the Intersection of Artificial Intelligence and Journalism: The Emergence of a New Journalistic Paradigm. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781032716879
Fernández Barrero, A. (2008). El periodismo que vuela: Drones, 3D, Smartphones y robots, tecnologías emergentes para la profesión periodística. Sevilla: Fénix Editora.
Fernández, J. (2006). "España: la ampliación del audiovisual. Nuevas televisiones, Internet y móviles". Telos: cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad, nº 68.
Hamm, A. (2022). New Objects, New Boundaries: How the "Journalism of Things" Reconfigures Collaborative Arrangements, Audience Relations and Knowledge-Based Empowerment. Digital Journalism p. 1-20. https://doi.org/10.1080/21670811.2022.2096088.
Kulkarni, S. (2022). Why the future of journalism is Modular. https://shirishkulkarni.co.uk/why-the-future-of-journalism-is-modular/.
Lievrouw, Leah, & Loader, Brian (Eds.). (2019). "Handbook of Digital Media and Communication in Society". Routledge.
Marqués Pascual, J; Sintes Olivella, M. (2020). Blockchain y Periodismo: cómo la cadena de bloques cambiará a los media. Barcelona: Editorial UOC.
Jenkins, Henry. (2006). "Convergence culture: Where old and new media collide". New York: New York University Press.
Prado, E. y Delgado, M. (2010): “La televisión generalista en la era digital. Tendencias internacionales de programación”. Telos: cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad, nº 84.
Punie, Y.; Burgelman, J.C.; Bogdanowicz, M. (2002): “El futuro de las industrias de medios informativos. Factores de cambio y escenarios posibles para 2005 y después”. Telos: cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad, nº 53.
Andúgar, I. S. y Martínez, J. S. (2009). "Los contenidos informativos de actualidad en el nuevo escenario de la televisión multicanal: oferta y hábitos de consumo". En Actas I Congreso Internacional Latina de Comunicación Social: La Laguna, Tenerife, miércoles, 9 a viernes, 11 de diciembre de 2009 (pp. 5-16). Sociedad Latina de Comunicación Social.
Soengas, X. (2013). “Retos de la radio en los escenarios de la convergencia digital”. AdComunica, nº 5, pp. 23-36.
Soengas, X. (2013). “El nuevo escenario informativo en España después de la implantación de la Televisión Digital Terrestre”. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, nº 22, pp. 1-15.
Túñez López, M.; Martínez Solana, Y.; Abejón Mendoza, P. (2010). “Nuevos entornos, nuevas demandas, nuevos periodistas”. Estudio sobre el mensaje periodístico, nº 16, pp. 79-94.
Usher, Nikki (2016). "Interactive journalism: Hackers, data, and code". University of Illinois Press.
Vivar, H. (2011). El valor añadido de la digitalización. Madrid: Instituto RTVE.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
Aguilar-Gutiérrez, M., & López-de-Solís, I. (2010). "Nuevos modos de trabajo de una redacción digital integrada: el caso de los servicios informativos de TVE". Profesional De La información, 19(4), 395–403. https://doi.org/10.3145/epi.2010.jul.09
Alcolea, G. (2003) La televisión digital en España. Sevilla: Editorial Comunicación Social.
Álvarez Monzoncillo, J.M. (coord.) (2011). La televisión etiquetada: nuevas audiencias, nuevos negocios. Madrid: Ariel-Fundación Telefónica.
Bustamante, E. (2008). La televisión digital terrestre en España. Por un sistema televisivo de futuro acorde con una democracia de calidad. Madrid: Fundación Alternativas.
Bustamante, E. (2006). Radio y televisión en España: historia de una asignatura pendiente de la democracia. Barcelona: Editorial Gedisa.
Cebrián Herreros, M. (2010). Información Audiovisual y Multimedia en Internet y en la Telefonía Móvil. Lima (Perú): Universidad San Martín de Porres Fondo Editorial.
Delgado, M. y Larrègola, G. (2003). “Análisis de planteamientos, propósitos y despropósitos. Contenidos y servicios de la TDT en Europa”. Telos: cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad, nº 57, pp. 62-70.
Fernández, D. (2007). “El Apagón analógico… ¿y después qué? Estrategias de la TDT en España”. OberCom. Observatorio (OBS*). Journal 2, pp. 065-079.
Francés, M. (coord.) (2009). Hacia un nuevo modelo televisivo. Contenidos para la Televisión Digital. Barcelona: Gedisa.
Francés i Doménech, M. (2011). Contenidos y formatos de calidad en la nueva televisión. Madrid: Instituto RTVE.
García Castillejo, A. (2008). “La TDT en España. La televisión como acceso a la Sociedad de la Información y del Conocimiento”. Telos: cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad, nº 74.
García Muñoz, J. (2005). “Posibilidades y retos de la televisión digital”. Razón y Palabra, nº 45.
Garitaonandía, C.; Fernández Peña, E.; Oleada, J.A. (2000). “La gestión de la abundancia: tiempo de consumo y uso del mando a distancia en la televisión multicanal”. Zer: Revista de estudios de comunicación, nº 9, pp. 95-115.
González, A. (2005). “Dificultades en la implantación de la televisión digital terrestre en España. El Modelo Europeo”. Razón y palabra, nº 45.
Lejarza, M. (2005). La edad de la televisión: de la televisión generalista a la televisión fragmentada. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Manfredi, J.L. (2008). La televisión pública en Europa. Madrid: Fundación Autor.
Prado, E. (2002). “Televisión en la era digital: homogeneización versus diversidad”. Telos: cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad, nº 51, pp.45-49.
Quian, A. (2022). Civilización Hacker. Madrid: Anaya Multimedia.
CON.1 - Comprender as características do xornalismo multimedia e os seus retos actuais.
CON.2 - Coñecer os principios e as técnicas de análises e de elaboración de produtos xornalísticos multimedia.
HAB.5 - Analizar produtos, estratexias e proxectos xornalísticos do ecosistema comunicativo dixital.
COM.1 - Seleccionar, xerarquizar e aplicar os coñecementos sobre xornalismo multimedia e as súas innovacións no
ámbito profesional para elaborar argumentos sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
COM.5 - Aplicar os coñecementos e as habilidades adquiridas dunha forma profesional e ética no ámbito da
Comunicación, tendo como referente os principios e valores democráticos e os Obxectivos de Desenvolvemento Sostible.
Nas clases expositivas combinaranse:
- Clases maxistrais: sesións expositivas impartidas polo docente.
- Estudos de casos: análise e exposición de medios, produtos, estratexias ou proxectos de referencia no contexto da materia.
- Debate: discusión organizada sobre un tema ou pregunta.
Nas clases interactivas empregaranse as seguintes metodoloxías:
- Prácticas aula informática: sesión interactiva e grupal nunha contorna equipada con computadores.
- Aprendizaxe baseada en proxectos: programación deseñada a partir de tarefas sucesivas nun proceso que conclúe cun produto final.
O sistema de avaliación será o seguinte:
- Exame tipo test: 25% da nota final.
- Actividades de avaliación continua (participación en clase): 25%.
- Exercicio práctico (proxecto final): 50% da nota final.
• No caso do alumnado non apto na primeira oportunidade, na segunda establecerase unha proba final 100%. En ningún caso se conservará cualificación algunha para outro curso académico.
• No caso de plaxio ou uso indebido das tecnoloxías na realización de tarefas ou probas: “Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión das cualificacións”.
• De acordo coa normativa de permanencia vixente na USC para os estudantes de Grao e Máster (art. 5.2), a mera asistencia, así como a participación en calquera das actividades realizadas nas clases interactivas, serán obxecto de avaliación e, por conseguinte, a nota final do/a estudante que os cumprimente en ningún caso será de “Non Presentado”.
• Réxime para o alumnado con exención de docencia:
- A parte expositiva da materia avaliarase mediante un exame (50 % da cualificación final).
- A parte interactiva avaliarase mediante a presentación dun proxecto (50 % da cualificación final) elaborado segundo as pautas facilitadas polo profesorado. A presentación realizarase a continuación do exame na data oficial establecida.
- Docencia teórica 12 horas.
- Docencia interactiva laboratorio/aula informática: 9 horas.
- Titorización en grupo reducido: 3 horas.
- Probas de avaliación: 3 horas.
- Traballo persoal do alumnado: 48 horas.
Seguimento dos diferentes soportes e plataformas que ofrecen contidos informativos novidosos, lectura das referencias bibliográficas que constan no programa da asignatura e do material de apoio que se facilitará na clase para completar as explicacións teóricas.
Alberto Quian Pampin
Coordinador/a- Departamento
- Ciencias da Comunicación
- Área
- Xornalismo
- Correo electrónico
- alberto.quian [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU