Obxectivos da materia
Coñecer os fundamentos teóricos básicos do proceso de teledetección e as técnicas de tratamento, análise e interpretación de imaxes de satélite. Capacidade para producir cartografía, obtendo información de imaxes de satélite naqueles aspectos relacionados cos incendios forestais. Coñecemento das capas temáticas necesarias para a xestión na restauración de zonas queimadas e simuladores de incendios.
Contido
A memoria do título contempla para esta materia os seguintes contidos:
- Fundamentos da teledetección.
- Correccións e tratamentos dixitais da imaxe.
- Extracción e análise de información.
- Detección e vixilancia de incendios.
- Cartografía de combustibles, mapas de risco e superficies queimadas.
- Seguimento da rexeneración de grandes superficies queimadas.
- Seguimento do grao de humidade da vexetación viva.
- Aplicación de Sistemas de Información Xeográfica para a xestión na restauración de grandes superficies queimadas.
- Obtención de capas temáticas para o seu uso en simuladores de incendios.
Estes contidos desenvolveranse ao longo do curso a través do seguinte programa de clases expositivas:
Tema 1: Fundamentos da teledetección (2 h).
Tema 2: Niveis de corrección (2 h).
Tema 3: Índices espectrais (2 h).
Tema 4: Detección de incendios e posterior rexeneración (2 h).
Tema 5: Seguimento do grao de humidade da vexetación (1 h).
E o seguinte conxunto de prácticas:
Práctica 1. Introdución a Google Earth Engine (2 h).
Práctica 2. Recollidas de imaxes en GEE (2 h).
Práctica 3. Índices espectrais (2 h).
Práctica 4. Cartografía de zonas queimadas (2 h).
Práctica 5. Análise espacial de zonas queimadas (4 h).
Bibliografía básica e complementaria
Bibliografía básica
Schowengerdt, R. A. (2007). Remote Sensing. Models and Methods for Image Processing (3rd ed.). Academic Press, Elsevier.
Chuvieco Salinero, E. (2008). Teledetección ambiental : la observación de la Tierra desde el espacio. Ariel.
Liu, J.G., Mason, P.J. (2016). Image Processing and GIS for Remote Sensing: Techniques and Applications, Second Edition. Wiley/Blackwell.
Cardille, J.A., Crowley, M.A., Saah, D., Clinton, N.E. (eds.) (2024). Cloud-Based Remote Sensing with Google Earth Engine. Fundamentals and Applications. Springer.
Bibliografía complementaria
Wegmann, M., Benjamin Leutner, Stefan Dech (eds.) (2016). Remote sensing and GIS for ecologists : using open source software. Pelagic Publishing.
Camara, G., Simoes, R., Souza, F., Sanchez, A., Santos, L., Andrade, P.R., Peletier, Ch., Carvalho, A., Ferreira, K., Queiroz, G., Maus, V. (2022). sits: Data Analysis and Machine Learning on Earth Observation Data Cubes with Satellite Image Time Series.
Simoes, R., Camara, G., Queiroz, G., Souza, F., Andrade, P.R., Santos, L., Carvalho, A., Ferreira, K. 2021. Satellite Image Time Series Analysis for Big Earth Observation Data. Remote Sensing 13, p. 2428.
Thenkabail, P.S, John G. Lyon, Alfredo Huete (eds.) (2019). Hyperspectral indices and image classifications for agriculture and vegetation. CRC Press.
Jensen, John R. (2014). Remote sensing of the environment : an Earth resource perspective. Pearson Education.
Richards, John A. (2013). Remote sensing digital image analysis : an introduction. Springer.
Chuvieco, E., Alfredo Huete (2010). Fundamentals of satellite remote sensing. Taylor & Francis.
Competencias
Competencias xerais e básicas
CB6 - Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
CB7 - Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
CB8 - Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
CB9 - Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
CB10 - Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
CG2 - Capacidad para diseñar, dirigir, elaborar, implementar e interpretar proyectos y planes de actuación integrales en el medio natural.
CG7 - Capacidad para el desarrollo de políticas forestales
Competencias transversales
CT1 - Capacidad de análisis y síntesis.
CT2 - Capacidad para el razonamiento y la argumentación
CT3 - Capacidad de trabajo individual, con actitud autocrítica
CT4 - Capacidad para trabajar en grupo y abarcar situaciones problemáticas de forma colectiva.
CT5 - Capacidad para obtener información adecuada, diversa y actualizada.
CT6 - Capacidad para elaborar y presentar un texto organizado y comprensible
CT7 - Capacidad para realizar una exposición en público de forma clara, concisa y coherente.
CT8 - Compromiso de veracidad de la información que ofrece a los demás.
CT9 - Habilidad en el manejo de tecnologías de la información y de la comunicación (TIC).
CT10 - Utilización de información bibliográfica y de Internet.
CT11 - Utilización de información en lengua extranjera.
CT12 - Capacidad para resolver problemas mediante la aplicación integrada de sus conocimientos.
Competencias específicas
CE39 – Coñecer os fundamentos teóricos básicos do proceso de teledetección e das técnicas de procesamento, análise e interpretación de imaxes de satélite.
CE40 – Capacidade para a realización de cartografía, obtención de información a partir de imaxes de satélite naqueles aspectos relacionados cos incendios forestais.
CE41 – Coñecemento das capas temáticas necesarias para a xestión na restauración de áreas queimadas e os simuladores de incendios.
Metodoloxía da ensinanza
O desenvolvemento da materia fará uso das seguintes metodoloxías docentes:
Clases maxistrais (competencias CB6, CB9, CG2, CG7)
Prácticas en aulas de informática (competencias CB7, CB8, CB10)
As metodoloxías citadas serán complementadas polas seguintes:
Uso da aula virtual (Moodle)
Resolución de problemas. Elaboración e presentación de traballo/s de curso
Aprendizaxe baseada na resolución de casos prácticos e en proxectos
Titorías individualizadas e en grupo
Traballo autónomo e estudo independente dos alumnos
Sistema de avaliación
O sistema de avaliación organízase en dous elementos de cualificación:
- Exercicios de avaliación continua. Ao longo do curso proporanse exercicios relacionados cos contidos prácticos da materia, que os alumnos deberán entregar a través do campus virtual. Suporá o 70% da cualificación final.
- Proba de avaliación escrita. Suporá o 30% da cualificación final.
Para superar a materia será necesario acadar unha puntuación igual ou superior a 5 puntos sobre 10. Non será necesario acadar unha puntuación mínima en cada un dos elementos de avaliación descritos. En caso de non superar a avaliación na primeira oportunidade, cada estudante poderá decidir que elemento someterá a avaliación en segunda oportunidade. Os estudantes que repitan a materia poderán solicitar que se lles conserve a puntuación de un dos elementos de cualificación no seguinte curso académico.
A proba escrita avaliará as competencias CB6, CB9, CG2, CG7. A avaliación continua avaliarán as competencias CB7, CB8, CB10.
En caso de dispensa oficial, examinarase ao alumno cos mesmos criterios aplicados á docencia presencial.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido no artigo 16 da Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Tempo de estudo e traballo persoal
A materia ten asignados 3 créditos (ECTS), que se distribúen en 9 horas de clase expositiva, 12 horas de clase interactiva e 54 horas de traballo persoal.
Recomendacións para o estudo da materia
Recoméndase que os alumnos dispoñan de acceso a un ordenador persoal no que instalar as aplicacións de análise utilizadas en clase para facilitar a realización das tarefas asignadas ao longo do curso.
Observacións