Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia
Áreas: Historia Medieval
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Asimilar a terminoloxía correcta e os procesos que caracterizan as mentalidades no marco da Idade Media, así como as particularidades dos diferentes grupos sociais que están inscritos nela.
Comprender as transformacións que se produciron nas mentalidades medievais e os procesos culturais, e como caracterizaron a sociedade medieval.
Estimular o desenvolvemento dun xuízo crítico e persoal baseado na xestión de fontes históricas e historiográficas.
Achegarse ás diferentes perspectivas e debates historiográficos do ámbito da Historia cultural.
Valorar o proceso histórico medieval tendo en conta a contribución que realizaron varóns e mulleres, así como comprender os roles de xénero asociados.
Tema 0 - Aspectos Introdutorios (Sobre a Identidade, as Mentalidades e o Xénero).
Tema 1 - O corpo.
Tema 2 - O tempo.
Tema 3 - O espazo.
Tema 4 - A infancia.
Tema 5 - O outro.
Tema 6 - A guerra.
Tema 7 - O rito.
Tema 8 - O poder.
Tema 9 - A festa.
Tema 10 - A morte.
- Bibliografía básica
ARIÈS, Philippe, Historia de la muerte en Occidente. Desde la Edad Media hasta nuestros días, Barcelona, El Acantilado, 2000.
----------, e DUBY, Georges, Historia de la vida privada, Ts. 2, 3 y 4, Madrid, Taurus, 1988.
DUBY, Georges, e PERROT, Michelle (dirs.), Historia de las mujeres. La Edad Media, Madrid, 1992.
ECO, Umberto, Arte y belleza en la estética medieval, Barcelona, DeBolsillo, 2012.
----------, Historia de la Belleza, Barcelona, DeBolsillo, 2004
----------, Historia de la Fealdad, Barcelona, DeBolsillo, 2011
GARCÍA HERRERO, Mª del Carmen, Los jóvenes en la Baja Edad Media. Estudios y testimonios, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2018.
GURIÉVICH, Arón, Las categorías de la cultura medieval, Madrid, 1990.
HUIZINGA, Johannes, El otoño de la Edad Media, Madrid, Alianza, 1981 (3ª).
KLEINSCHMIDT, Harald, Comprender la Edad Media. La transformación de ideas y actitudes en el mundo medieval, Madrid, Akal, 2009.
LADERO QUESADA, Miguel Ángel, Las fiestas en la cultura medieval, Barcelona, Areté, 2004.
LE GOFF, Jacques, Lo maravilloso y lo cotidiano en el Occidente Medieval, Barcelona, Gedisa, 1985 (4ª ed. 2017)
---------, En busca de la Edad Media, Barcelona, Paidós, 2003.
MARTÍNEZ GARCÍA, Pedro, El cara a cara con el otro. La visión de lo ajeno a finales de la Edad Media y comienzos de la Edad Moderna, Frankfurt am Main, Peter Lang, 2015.
MULLET, Michael, La Cultura popular en la Baja Edad Media, Barcelona, Crítica, 1990.
NARBONA VIZCAÍNO, Rafael, La ciudad y la fiesta: cultura de la representación en la sociedad medieval, Madrid, Síntesis, 2017.
DE PIZÁN, Cristina, La ciudad de las Damas, Madrid, Siruela, 1995.
PALLARES, Mª del Carmen, Ilduara una aristócrata del siglo X, A Coruña, 1998, 2ª ed: 2004.
----------, Historia das mulleres en Galicia. Idade Media, Santiago de Compostela, 2011.
PASTOUREAU, Michel, Una historia simbólica de la Edad Media, Buenos Aires, Katz, 2006.
ZUMTHOR, Paul, La medida del mundo. Representación del espacio en la Edad Media, Madrid, 1994.
- Bibliografía complementaria
AMRAN, Rica, Judíos y conversos en el Reino de Castilla. propaganda y mensajes políticos, sociales y religiosos (siglos XIV-XVI), Valladolid, Junta de Castilla y León, 2009.
ANDRADE CERNADAS, J. M., “¿Viajeros o peregrinos?: algunas notas críticas sobre la peregrinación a Santiago en la Edad Media”, en Minius, 2014, nº 22, pp. 11-31.
GARCÍA HERRERO, Mª del Carmen, Artesanas de Vida, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2009.
---------, Del Nacer y el Vivir. Fragmentos para una historia de la vida en la Baja Edad Media, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2005.
HARTNELL, Jack, Medieval Bodies. Life, Death and Art in the Middle Ages, Profile Books, 2018.
MARÍN, Manuela, Mujeres en Al-Andalus, Madrid, CSIC, 2000.
MORAL DE CALATRAVA, Paloma, La mujer imaginada. La construcción cultural del cuerpo en la Edad Media, Murcia, Nausicaä, 2008.
NIETO SORIA, José Manuel, Ceremonias de la realeza. Propaganda y legitimación en la Castilla Trastámara, Madrid, Nerea, 1993.
----------, e VILLARROEL GONZÁLEZ, Óscar, Comunicación y conflicto en la cultura política peninsular, Madrid, Sílex, 2018.
PASTOUREAU, Michel, El oso. Historia de un rey destronado, Barcelona, Paidós, 2008.
----------, Diccionario de los Colores, Barcelona, Paidós, 2009.
RODRÍGUEZ, Ana, La estirpe de Leonor de Aquitania. Mujeres y poder en los siglos XII y XIII, Barcelona, Crítica, 2014.
Coñecer e comprender os procesos culturais e mentais que caracterizaron a sociedade medieval.
Valorar a construción de diferentes identidades no ámbito das sociedades medievais segundo a clase social, a relixión, a idade ou o sexo dos protagonistas do discurso histórico.
Comprender e recoñecer a contribución que varóns e mulleres realizan no proceso histórico medieval, tendo en conta tamén as diferenzas que a categoría "xénero" introduce no diálogo sociocultural entre ambos os dous sexos. ( o simplemente entre ambos sexos)
Fomentar o desenvolvemento dun discurso autónomo e crítico, capaz de comprender as características particulares do período medieval.
Favorecer a familiarización co método histórico e percepción de tal coñecemento como proceso en permanente construción.
Obter unha formación inicial para a preparación de traballos orixinais baseados en bibliografía e fontes.
Traballar de xeito autónomo con responsabilidade e iniciativa.
Comunicar información e ideas de maneira clara e efectiva en público.
Aulas expositivas:
Exposición teórica dos contidos nos que se estrutura o temario da materia, acompañada de medios audiovisuais nos que se prestará especial atención ao comentario de diversos textos historiográficos, fragmentos de fontes medievais e vestixios iconográficos.
Aulas interactivas:
Destinadas á programación e preparación dun traballo de iniciación á investigación, que será desenvolvido en grupos por parte do alumnado (distribuído, preferentemente, en grupos de 3 ou 4 persoas). As primeiras sesións interactivas centraranse no comentario xeral das distintas fontes medievais que posteriormente poden ser elixidas polo alumnado, así como a valorización de “repositorios” e plataformas virtuais desde os que acceder de forma rápida e efectiva aos instrumentos bibliográficos cos que será realizado o traballo. Posteriormente as sesións interactivas adoptarán un formato máis individualizado cos diferentes grupos, estimulando o intercambio de ideas e a solución de dúbidas para favorecer a redacción do traballo de investigación. Tamén se levarán a cabo obradoiros monográficos acerca de aspectos concretos relacionados coa materia, relevantes dende o punto de vista das ferramentas historiográficas, as novas correntes e liñas de investigación na Historia cultural da Idade Media.
Parte interactiva:
Realización dun traballo en grupo sobre unha das diferentes fontes propostas ao alumnado. Este traballo levarase a cabo ao longo das sesións interactivas (ademais do traballo en grupo fóra da aula) e será exposto ao final do curso. A cualificación do traballo, equivalente ao 100% da nota, será única para todos os membros do mesmo grupo.
** Terase en conta a participación activa na aula, así como a intervención individual realizada polos diferentes membros de cada grupo, co fin de especificar a cualificación persoal do alumnado.
Parte expositiva:
- Realización dunha proba escrita na que se faga un comentario de texto no que se desenvolvan e relacionen os contidos vistos durante as aulas expositivas.
- ** Este exame SÓ se levará a cabo para que o alumnado poida subir a cualificación obtida na nota do traballo en grupo, unha vez entregado e exposto.
Para o alumnado que reciba a dispensa de asistencia á aula, acordase a elección dun tema de estudo a partir do cal deberá desenvolver un traballo de iniciación á investigación, que será supervisado en todo momento a través de comunicación por correo electrónico.
O alumnado que non obtivese uns mínimos na calidade dos seus traballos (equivalente á puntuación de 5 sobre 10 puntos) poderá realizar unha proba escrita na data establecida para o exame de segunda convocatoria. Esta proba constará de varias preguntas breves relacionadas cos contidos desenvolvidos nas clases expositivas.
De acordo co sistema de cómputo ECTS, os alumnos dedicarán a esta materia un total de 150 horas. Delas o 30% (45 horas) corresponden ás actividades presenciais na aula e o 70% restante ao traballo persoal e en grupo fóra da aula.
A asistencia ás aulas e a realización das lecturas e actividades propostas son os instrumentos axeitados para acadar os obxectivos que se indican.
Recoméndase ter a capacidade de ler nalgunha lingua estranxeira de uso común na produción científica no ámbito dos estudos medievais
Carla Trincado Rodriguez
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Medieval
- Correo electrónico
- carla.trincado.rodriguez [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Diana Pelaz Flores
Coordinador/a- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Medieval
- Teléfono
- 881812622
- Correo electrónico
- diana.pelaz [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Xoves | |||
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11:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 13 |
Venres | |||
17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 13 |