Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 25 Clase Interactiva: 23 Total: 51
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
Áreas: Enfermaría
Centro Facultade de Enfermaría
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
O estudiante:
Aplica o proceso de enfermaría para proporcionar e garantir benestar, a calidade e seguridad das persoas atendidas
- Identifica as necesidades de coidado derivadas dos problemas de saude do Sistema Dixestivo no adulto e no contexto da enfermaría Médico - Cirúrxica.
- Coñece as alteracions de saude do Sistema Dixestivo no adulto, identificando as manifestacions que aparecen nas distintas fases.
- Analiza os datos recollidos na valoración, prioriza os problemas do doente adulto, establece e executa o plan de coidados e realiza a evaluación.
- Realiza as técnicas e procedementos de enfermaría Médico – Cirúrxica e os relacionados cos coidados nas alteracions do Sistema Dixestivo, establecendo unha relación terapéutica cos doentes e familiares.
- Selecciona as intervencions encamiñadas a tratar ou previr os problemas derivados das desviacions da saude relacionadas coas alteracions do Sistema Dixestivo e a enfermaría Médico – Cirúrxica.
- Basa as intervencions de enfermaría na evidencia científica e nos medios dispoñibles.
- Desenrola aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores con un alto grado de autonomía
UNIDADE TEMÁTICA 1. INTRODUCCIÓN A ENFERMARÍA MÉDICO CIRÚRXICA
Tema 1. Valoración do doente médico-cirúrxico.
Tema 2. Área cirúrxica. Atención de Enfermaría no preoperatorio, perioperatorio y postoperatorio.
Tema 3. Equilibrio hidroelectrolítico. Hemorraxia y hemostase. Shock. Actuación de Enfermaría.
Tema 4. Respostas metabólicas a agresión. Inflamación. Infeccions cirúrxicas. Resposta inmunitaria a ciruxía. Dor agudo postcirúrxico. Actuación de Enfermaría.
Tema 5. Traumatismos das partes blandas. Feridas. Proceso normal e anómalo da cicatrización. Manexo de Enfermaría. Drenaxes.
Tema 6. Queimaduras. Úlceras por presión. Valoración clínica. Tratamento e coidados específicos de Enfermaría.
Tema 7. Cáncer. Aspectos xerais dos Tumores.
UNIDADE TEMÁTICA 2: ALTERACIONS DO SISTEMA DIXESTIVO E COIDADOS DE ENFERMARÍA.
Tema 1. Sistema dixestivo: actuación de enfermaría. Valoración, diagnóstico e planificación.
Tema 2. Esófago: recordo anatómico e alteracions mais frecuentes (etioloxía, signos e síntomas, tratamento e coidados de enfermaría).
Tema 3. Estómago: recordo anatómico e alteracions mais frecuentes (etioloxía, signos e síntomas, tratamento e coidados de enfermaría). .
Tema 4. Intestino: recordo anatómico e alteracions mais frecuentes (etioloxía, signos e síntomas, tratamento e coidados de enfermaría)..
Tema 5. Fígado: recordo anatómico, síndromes hepáticos, alteracions mais frecuentes (etioloxía, signos e síntomas, tratamento e coidados de enfermaría) e trasplante hepático.
Tema 6. Vías biliares: recordo anatómico, síndromes biliares e alteracions mais frecuentes (etioloxía, signos e síntomas, tratamento e coidados de enfermaría).
Tema 7. Páncreas: recordo anatómico, alteracions mais frecuentes (etioloxía, signos e síntomas, tratamento e coidados de enfermaría) e trasplante pancreático.
BLOQUE TEMÁTICO 1. INTRODUCCIÓN A ENFERMARÍA MÉDICO-CIRÚRXICA
-Fernández Aedo I, dir. Manual práctico de enfermería quirúrgica. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad de País Vasco: Euskal Herrico Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua, D.L.; 2017
-C. Smeltzer, G Bare, L. Hinkle, H. Cheever; Brunner y Suddarth. Enfermería Médico-Quirúrgica. Wolters Kluwer Health: 12º ed;2016
-Brunner y Suddarth. Manual de Enfermería Médico Quirúrgica. McGraw-Hill Interamericana; 2011
-Pamela L. Swearingen; Manual de Enfermería Médico-Quirúrgica. Intervenciones enfermeras y tratamientos interdisciplinarios; Ed. Elsevier 2008
-Morillo Rodríguez J, Fernández Ayuso D. Enfermería Clínica I y II. Cuidados generales y especialidades médico-quirúrgicas. Elsevier. 2016
-Chocarro L, Venturini C. Guía de procedimientos prácticos en enfermería médico-quirúrgica. Elsevier. 2006
BLOQUE TEMATICO 2: ALTERACIONS DO SISTEMA DIXESTIVO E COIDADOS DE ENFERMARÍA.
-Gil ER, Rovira Gil E, DAE. Cuidados al paciente con alteraciones digestivas [Internet]. S.l.: Difusión Avances de Enfermería (DAE, SL); 2015 Disponible en: https://univcomplutensedemadrid.on.worldcat.org
- Sleisenger y Fordtran. Enfermedades digestivas y hepáticas: Fisiopatología, diagnóstico y tratamiento. 11ª edición. España, Elsevier España; 2021.
-Pastrana Delgado J, García de Casasola Sánchez G. Fisiopatología y patología general básicas para ciencias de la salud. Barcelona. Elsevier; 2013.
-Carpenito LJ, Gómez T, González Mejorada S, Mauri Hernández ME. Manual de diagnósticos enfermeros. 2018.
-Caballero Plasencia AM. Manual de patología digestiva. Granada: Editorial Universidad de Granada; 2003.
-Morillo Rodríguez J, Fernández Ayuso D. Enfermería Clínica I y II. Cuidados generales y especialidades médico-quirúrgicas. Elsevier. 2016
-Chocarro L, Venturini C. Guía de procedimientos prácticos en enfermería médico-quirúrgica. Elsevier. 2006
-Otero. O. El revolucionario mundo de los probióticos. Que son, cómo funcionan y para qué sirven. Barcelona: Alienta; 2022
-García-Orea B. Dime lo que comes y te diré qué bacterias tienes. Barcelona: Grijalbo; 2020
COMPLEMENTARIA
Catálogo de recursos electrónicos da biblioteca da USC.
RECURSOS WEB
Pubmed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/
Cinahl: https://www.ebscohost.com/nursing/products/cinahl-databases/cinahl-comp…
Dialnet: https://dialnet.unirioja.es/
Asociación española de Nomenclatura, Taxonomía e Diagnósticos de Enfermería: https://www.aentde.com/
AEEQ. Asociación Española de Enfermería Quirúrgica. http://www.aeeq.net
AEEED. Asociación Española de Enfermería Endoscópica Digestiva. http://www.aeeed.com/
SEEO. Sociedad Española de Enfermería Oncológica. http://www.seeo.org/
AEEVH: Asociación Española de Enfermería Vascular y Heridas: https://www.aeev.net/
Sociedad española de Neumología y Cirugía Torácica (SEPAR). https://www.separ.es
Úlceras fóra. https://ulcerasfora.sergas.gal/?idioma=es
GNEAUPP. http://gneaupp.info
COMPETENCIAS XERAIS
CG5. Diseñar sistemas de coidados dirixidos as persoas, familia ou grupos, evaluando o impacto e establecendo as modificacions oportunas.
CG9. Fomentar estilos de vida saudable, o autocoidado, apoiando o mantemento das conductas preventivas e terapéuticas.
CG10. Protexer a saude e o benestar das persoas, familia ou grupos atendidos, garantindo a seguridade.
CG11. Establecer unha comunicación eficaz cos doentes, familia, grupos sociais e compañeiros. Fomentar a educación para a saude.
CG17. Realizar os coidados de enfermaría baseándose na atención integral da saude, que supon a cooperación multiprofesional, a integración dos procesos e a continuidade asistencial
COMPETENCIAS TRANSVERSAIS
CT1. Capacidade de aplicar os coñecimentos a práctica.
CT2. Capacidade para traballar en equipo.
CT5. Capacidade para a resolución de problemas.
CT14. Habilidades de xestión da información (habilidade para buscar e analizar información provinte de diversas fontes).
CT16.Habilidades de investigación.
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS
CE13.Aplicar o proceso de enfermaría para proporcionar e garantir o benestar, a calidade e seguridade das persoas atendidas
CE17.Coñecer as alteracions de saude do adulto, identificando as manifestacions que aparecen nas distintas fases. Identificar as necesidades de coidado derivadas dos problemas de saude. Analizar os datos recollidos na valoración, priorizar os problemas do Doente adulto, establecer e executar o plan de coidados e realizar a sua evaluación. Realizar as técnicas e procedementos de coidados de enfermaría, establecendo unha relación terapéutica cos doentes e familiares. Seleccionar as intervencions encamiñadas a tratar ou previr os problemas derivados das desviacions de saude. Ter unha actitude cooperativa cos diferentes membros da equipa.
DOCENCIA ESPOSITIVA (25 horas)
O/A docente explicará os contidos con apoio dos recursos dixitais.
DOCENCIA INTERACTIVA (16 horas de seminarios e 7 horas de laboratorios)
A docencia interactiva está destiñada a reforzar e ampliar os contidos da docencia expositiva mediante a participación e o traballo autónomo do estudiante.
Abrangará metodoloías docentes como a presentación e discusión de casos clínicos, emprego de simuladores, realización de técnicas e procedimentos, a elaboración de plans de coidados de Enfermaría centrados nas alteracioes recollidas nos contidos da materia.
Utilizaránse as ferramentas proporcionadas pola USC para o seguimento da materia e a comunicación co alumnado.
O proceso de avaliación realizarase de xeito continuo e global mediante ls seguintes criterios e ferramentas:
DOCENCIA ESPOSITIVA: Avaliarase o dominio dos coñecementos teóricos da materia por medio dunha praba obxetiva. Terá un valor na nota final do 60 ao 70%%.
DOCENCIA INTERACTIVA: Valorarase a actitude, participación, capacidade de traballo en equipa, calidade e adecuación das tarefas presentadas. A valoración poderá incluir probas obxetivas. Terá un valor na nota final do 30-40%.
Como parte da avaliación da docencia interactiva poderase realizar unha proba práctica obxectiva.
CONSIDERACIONES XERAIS
-A ensinanza desta titulación e de tipo presencial e a asistencia a clase está regulada pola normativa da USC.
-Para superar a materia e requisito indispensabel alcanzar un mínimo de 5 puntos sobre 10 na avaliación da docencia espositiva e un mínimo de 5 puntos sobre 10 na avaliación da docencia interactiva. Na docencia interactiva no caso de non alcanzar dita puntuación en cada unha das partes, non se superará a materia.
-Aplicaranse exencións de docencia (nos casos determinados po lo centro e previa solicitude a o órgano correspondente) nas clases espositivas, pero non nas clases interactivas.
-Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na “Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudiantes e de revisión de cualificacions” da USC.
A materia consta de 6 ECTS. Cada crédito ECTS equivale a 25 horas, das que 16,5 corresponden a traballo autónomo do estudante, polo que o tempo de estudo e traballo persoal asignado e de 99 horas.
-Manexo da bibliografía recomendada.
-Procura e elaboración de información complementaria.
-Uso das tutorías para resolver dudas ou recibir orientación.
-Constancia n estudo e seguemento da materia, para mellorar o proceso de aprendizaxe, favorecendo unha mellor comprensión e asimilación dos conceptos.
E obrigatorio o uso das ferramentas institucionais de comunicación (correo electrónico da USC, campus virtual, etc.).
Juan Manuel Fernandez Varela
Coordinador/a- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Enfermaría
- Teléfono
- 881812074
- Correo electrónico
- juanmanuel.fernandez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Escola Universitaria
Nuria Garcia Couceiro
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Enfermaría
- Correo electrónico
- n.garcia.couceiro [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Ainara Diaz Geada
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Enfermaría
- Correo electrónico
- ainara.geada [at] usc.gal
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Luns | |||
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09:00-10:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 5 (Edif. Xoán XXIII) |
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 1 (Edif. Xoán XXIII) |
Martes | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 5 (Edif. Xoán XXIII) |
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 1 (Edif. Xoán XXIII) |
Mércores | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 5 (Edif. Xoán XXIII) |
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 1 (Edif. Xoán XXIII) |
Xoves | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 5 (Edif. Xoán XXIII) |
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 1 (Edif. Xoán XXIII) |
Venres | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 5 (Edif. Xoán XXIII) |
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 1 (Edif. Xoán XXIII) |
18.12.2024 17:00-19:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 1 (Edif. Xoán XXIII) |
18.12.2024 17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 1 (Edif. Xoán XXIII) |
18.12.2024 17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2 (Edif. Xoán XXIII) |
18.12.2024 17:00-19:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2 (Edif. Xoán XXIII) |
18.12.2024 17:00-19:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 3 (Edif. Xoán XXIII) |
18.12.2024 17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 (Edif. Xoán XXIII) |
18.12.2024 17:00-19:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 4 (Edif. Xoán XXIII) |
18.12.2024 17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 4 (Edif. Xoán XXIII) |
24.06.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 1 (Edif. Xoán XXIII) |
24.06.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 1 (Edif. Xoán XXIII) |
24.06.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 3 (Edif. Xoán XXIII) |
24.06.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 (Edif. Xoán XXIII) |
24.06.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 4 (Edif. Xoán XXIII) |
24.06.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 4 (Edif. Xoán XXIII) |
24.06.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 5 (Edif. Xoán XXIII) |
24.06.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 5 (Edif. Xoán XXIII) |