-
Créditos ECTS
Créditos ECTS: 6Horas ECTS Criterios/Memorias
Traballo do Alumno/a ECTS: 99
Horas de Titorías: 3
Clase Expositiva: 24
Clase Interactiva: 24
Total: 150Linguas de uso
Castelán, Galego, PortuguésTipo:
Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021Departamentos:
Filoloxía GalegaÁreas:
Filoloxías Galega e PortuguesaCentro
Facultade de FiloloxíaConvocatoria:
Primeiro semestreDocencia:
Con docenciaMatrícula:
Matriculable -
• Comprender e coñecer os conceptos e métodos básicos no estudo das variación lingüística
• Coñecer as principais variantes rexionais do galego moderno
• Identificar e analizar as variables que identifican as variedades xeográficas do galego
• Coñecer e diferenciar os niveis de análise lingüística
• Identificar e usar correctamente a terminoloxía propia da descrición lingüística
• Capacitar o alumnado na análise e interpretación da variación lingüística
• Comprender os procesos de variación e cambio lingüístico
• Poñer en relación a variación lingüística co cambio lingüístico
• Iniciarse na investigación da variación dialectalBloque 1. Introdución e conceptos xerais
1.1 O estudo da variación lingüística: conceptos previos
1.2. Variación e niveis de análise
1.3. Factores internos e externos
Bloque 2. Dialectoloxía: principios e métodos
2.1. A variación espacial: dialectoloxía e xeografía lingüística.
2.2. Métodos de investigación dialectal
2.3. Ferramentas e recursos para a investigación dialectal
Bloque 3. A variación dialectal en galego
3.1. Historia da dialectoloxía galega
3.2. Fontes para o estudo da variación dialectal en galego
3.3. As variedades dialectais do galego
3.3.1. A variación dialectal do galego no panorama románico e ibérico
3.3.2. Caracterización das variedades dialectais galegas: niveis lingüísticos e variación
3.3.3. Propostas de clasificación das variedades dialectais
Bloque 4. Variación e cambio lingüístico en dialectoloxía
4.1 O estudo do cambio lingüístico e a dialectoloxíaBIBLIOGRAFÍA BÁSICA
Aitchison, Jean. 2001. Language change: progress or decay? Cambridge: Cambridge University Press. Versión en español: 1993. El cambio en las lenguas: ¿progreso o decadencia? Barcelona: Ariel.
Álvarez, Rosario & Xulio Sousa. 2017. A investigación sobre a variación lingüística do galego: desde o ALGa ata a actualidade. Labor Histórico 3(1), 63-75. PDF.
Cardeira, Esperança e Maria Helena Mira Mateus. 2008. Norma e variación. Lisboa: Caminho
Chambers, Jack . K. & Peter Trudgill. 2012 [1998]. Dialectology. Cambridge: Cambridge University Press. Versión en español: 1994. La dialectología. Madrid: Visor.
Fernández Rei, Francisco. 1990. Dialectoloxía da lingua galega. Vigo: Xerais.
Penny, Ralph. 2000. Variation and Change in Spanish. Cambridge: Cambridge University Press. Versión en español: 2004. Variación y cambio en español. Madrid: Gredos
Sánchez Rei, Xosé Manuel. 2011. Lingua galega e variación dialectal. Bertamiráns: Laiovento.
Santamarina, Anton. 1982. Dialectoloxía galega: historia e resultados. En R. Lorenzo & D. Kremer (eds.): Tradición, actualidade e futuro do galego. Actas do coloquio de Tréveris, 153-187. Santiago: Xunta de Galicia.
Sousa, Xulio. 2016. A xeolingüística e o estudo da historia da linguas. En A. Rodríguez Guerra (ed.), Lingüística histórica e dialectoloxía: coordenadas do cambio lingüístico. 35-52. Vigo: Servizo de Publicacións da Universidade de Vigo. PDF.
Sousa, Xulio. 2024. Dialectal variation. En Xulio Sousa & Ernesto González Seoane (eds.), Manual of Galician Linguistics. Berlin: de Gruyter.
Valcárcel Riveiro, Carlos. 2011. Lingua e territorio en Galicia. En María J. Piñeira Mantiñán/José M. Santos Solla (eds.), Xeografía de Galicia. Vigo, Xerais, 33–64.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
Álvarez, Rosario & Dubert García, Francisco & Xulio Sousa, (eds.). 2002. Dialectoloxía e léxico. Santiago de Compostela: CCG / ILG. PDF
Álvarez, Rosario & Dubert García, Francisco & Xulio Sousa, (eds.). 2005. Lingua e territorio. Santiago de Compostela: CCG / ILG. PDF
Auer, Peter & J. Schmidt, Jürgen (eds.). 2010. Language and space: an international handbook of linguistic variation. Vol. 1 – Theories and method. Berlin: Mouton de Gruyter.
Boberg, Charles, John Nerbonne & Dominic Watt. 2018. The handbook of dialectology. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Chambers, Jack & Natalie Schilling (eds.). 2002. Handbook of Language Variation and Change. Oxford: Wiley-Blackwell.
Goebl, Hans 2016. Romance linguistic geography and dialectometry. En A. Ledgeway & M. Maiden (eds.), The Oxford Guide to the Romance Languages. 73-87. Oxford: Oxford University Press. PDF
Lameli, Alfred & Kehrein, Roland & Stefan Rabanus (eds.). 2010. Language and Space: An International Handbook of Linguistic Variation. Vol. 2: Language Mapping. Berlin: De Gruyter Mouton.
Petyt, Keith Malcolm. 1980. The study of dialect: an introduction. London: André Deutsch.
Pop, Sever. 1950. La dialectologie. Aperçu historique et méthodes d’enquetes linguistiques. Gembloux : Duculot
Manzano, Francis. 2018. Romance dialectology: from the nineteenth century to the era of sociolinguistics. En Wendy Ayres-Bennett & Janice Carruthers (eds.), Manual of Romance Sociolinguistics. 134-170. Berlin: De Gruyter Mouton
Veny, Joan & Mar Massanell i Messalles. 2012. Dialectologia catalana. Barcelona: Fundació per a la Universitat Oberta de Catalunya.
Zamora Vicente, Alonso. 1986. Dialectología española. Madrid: Gredos.• Ampliar os coñecementos sobre a análise e interpretación dos feitos lingüísticos
• Valorar axeitadamente a variación lingüística e as diferenzas dialectais
• Aplicar os métodos que axuden a describir a variación lingüística
• Adquirir coñecementos que permitan deseñar e desenvolver un traballo de investigación
• Colaborar cos compañeiros no traballo en equipo
• Coñecer e utilizar os métodos de documentación e análise lingüística
• Deseñar e elaborar un traballo de investigación1. Exposición dos contidos teóricos e metodolóxicos da materia nas aulas expositivas
2. Comentarios de textos dialectais
3. Deseño e elaboración dun traballo de documentación lingüística
4. Titorías individuais e en grupo
5. Probas escritas sobre os contidos da materia
6. Traballo independente do alumno.
Na aula virtual ofreceranse as referencias e materiais necesarios para o seguimento destas tarefas.A avaliación das competencias acadadas realizarase de acordo cos sistemas que se indican.
I. Sistema presencial
PRIMEIRA OPORTUNIDADE
Os alumnos deben realizar todas as actividades correspondentes ós seguintes ítems:
1. Control e comentario das lecturas, actividades de comentario de textos dialectais e probas de coñecemento (20%).
2. Traballo de iniciación á investigación (30%). Para superar a materia debe obterse unha puntuación igual ou superior a 5.
3. Exame final (50%). Para superar a materia debe obterse unha puntuación igual ou superior a 5.
As actividades non entregadas ou entregadas fóra de prazo cualificaranse con 0. Para superar a materia os alumnos deben obter unha puntuación global igual ou superior a 5.
SEGUNDA OPORTUNIDADE
Os alumnos deben realizar todas as actividades correspondentes ós ítems sinalados para a primeira oportunidade. No caso de que o desexen poderán repetir o traballo de iniciación á investigación, se é que obtiveron unha cualificación inferior a 5 (deben entregarse 30 días antes da data do exame da 2ª oportunidade).
1. Control e comentario das lecturas, actividades de comentario de textos dialectais e probas de coñecemento (20%).
2. Traballo de iniciación á investigación (30%). Para superar a materia debe obterse unha puntuación igual ou superior a 5.
3. Exame final (50%). Para superar a materia debe obterse unha puntuación igual ou superior a 5.
As actividades non entregadas ou entregadas fóra de prazo cualificaranse cun 0. Para superar a materia os alumnos deben obter unha puntuación global igual ou superior a 5.
II. Sistema non presencial
Este sistema aplicarase exclusivamente ós alumnos que xustifiquen documentalmente a dispensa de asistencia a clase e ós alumnos repetidores que tamén xustifiquen a súa situación. En todos os casos os estudantes deben concertar unha cita co profesor da materia antes do 15 de outubro.
1. Control e comentario das lecturas, actividades de comentario de textos dialectais e probas de coñecemento (15%). As tarefas deben entregarse antes do 15 de decembro.
2. Traballo de iniciación á investigación (15%). Para superar a materia debe obterse unha puntuación igual ou superior a 5. O traballo debe entregarse antes do 15 de decembro.
3. Exame final (70%). Para superar a materia debe obterse unha puntuación igual ou superior a 5.
As actividades non entregadas ou entregadas fóra de prazo cualificaranse cun 0. Para superar a materia os alumnos deben obter unha puntuación global igual ou superior a 5.
Observacións
1. Os alumnos que conten con dúas ou máis cualificacións de tarefas serán avaliados coa nota correspondente (non como non-presentados), independentemente de que non se presenten ó exame final.
2. Nas probas orais e escritas terase en conta a adecuación e corrección lingüísticas e a presentación consonte as convencións de estilo dos traballos académicos.
3. Os alumnos que acudan á segunda oportunidade e teñan unha nota inferior a 5 no traballo de investigación poderán presentar unha nova versión que será avaliada (nota máxima 5).
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións (https://cutt.ly/3pBmug3).50 horas para o estudo e preparación de actividades programadas na clase.
20 horas para as lecturas programadas.
25 horas para a realización de traballos de iniciación á investigación.
15 horas para a preparación de probas.
-
Xulio Sousa Fernández
Coordinador/a- Departamento
- Filoloxía Galega
- Área
- Filoloxías Galega e Portuguesa
- Teléfono
- 881811866
- Correo electrónico
- xulio.sousa@usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
-
1º semestre - Do 09 ao 15 de setembro Martes 11:00-12:00 Grupo /CLE_01 Galego C10 12:00-13:00 Grupo /CLE_01 Galego C10 Mércores 11:00-12:00 Grupo /CLIL_01 (A-F) Galego D07 12:00-13:00 Grupo /CLIL_02 (G-O) Galego D07 13:00-14:00 Grupo /CLIL_03 (P-Z) Galego D07 Exames 08.01.2025 09:30-13:30 Grupo /CLIL_01 (A-F) C07 08.01.2025 09:30-13:30 Grupo /CLIL_02 (G-O) C07 08.01.2025 09:30-13:30 Grupo /CLIL_03 (P-Z) C07 08.01.2025 09:30-13:30 Grupo /CLE_01 C07 08.01.2025 09:30-13:30 Grupo /CLIL_02 (G-O) C08 08.01.2025 09:30-13:30 Grupo /CLIL_03 (P-Z) C08 08.01.2025 09:30-13:30 Grupo /CLE_01 C08 08.01.2025 09:30-13:30 Grupo /CLIL_01 (A-F) C08 06.06.2025 09:30-13:30 Grupo /CLIL_01 (A-F) D08 06.06.2025 09:30-13:30 Grupo /CLIL_02 (G-O) D08 06.06.2025 09:30-13:30 Grupo /CLIL_03 (P-Z) D08 06.06.2025 09:30-13:30 Grupo /CLE_01 D08