Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Clase Expositiva: 30 Total: 30
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia ordinaria de Cuarto Ciclo
Departamentos: Departamento externo de 4º Ciclo
Áreas: Área externa de 4º Ciclo
Centro IV Ciclo
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
-Valorar a importancia do patrimonio bibliográfico e documental.
-Coñecer os diferentes soportes escritos e formatos empregados ao longo da Historia.
-Coñecer os principais tipos gráficos desenvolvidos en Occidente en cada período histórico e o valor do seu contido.
-Concienciar ao alumnado da necesidade de preservar, estudar e poñer en valor o patrimonio bibliográfico e documental.
-Familiarizar ao alumnado coas formas e traballos das distintas disciplinas implicadas no estudo do patrimonio documental e
bibliográficos.
A materia estrutúrase en once unidades distribuídas en catro bloques temáticos:
Introdución:
1.- O patrimonio documental e bibliográfico. Conceptos básicos.
Bloque I: Os soportes e os instrumentos de escritura.
2.- A escritura ao longo da Historia, desde antes dos seus inicios: medios e instrumentos de escritura.
3.- A decoración dos medios escritos: a miniatura e as iluminacións.
Bloque II: As formas de escritura.
4.- Lectura do patrimonio documental: Paleografía. O legado da escritura romana.
5.- O patrimonio documental na Alta Idade Media: da letra ao contido.
6.- O patrimonio documental dos séculos XIII e XIV: a escrita nas novas formas de sociedade e de poder.
7.- Letra, palabra e patrimonio a finais da Idade Media. Escrituras góticas na Idade Moderna: a letra cortesá
8.- As escrituras góticas na Idade Moderna: procesuais.
9.- Escritura humanística.
Bloque III: Obxectos escritos.
10.- O libro: manuscritos e estampas.
11.- Documentos: formas e usos.
Bloque IV: Os lugares de conservación da escritura.
12.- Bibliotecas.
13.- Os expedientes
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA E/OU DE CONSULTA
- Fernando BÁEZ, Los primeros libros de la humanidad: el mundo antes de la imprenta y el libro electrónico, Madrid, 2013.
- Mª Dolores CAMPOS SÁNCHEZ-BORDONAet al., Librerías catedralicias: un espacio del saber en la Edad Media y Moderna, León-Santiago de Compostela, Universidad de León-Servizo de Publicacións da Universidade de Santiago de Compostela, 2013.
- Colin CLAIR, Historia de la imprenta en Europa, Madrid, Olleor& Ramos, 1998.
- Hipólito ESCOLAR, Historia de las bibliotecas, Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1990.
- Hipólito ESCOLAR, Historia universal del libro, Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1993.
- Hipólito ESCOLAR (dir.), Historia ilustrada del libro español. Los manuscritos, Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1993-1996, 3 vols.
- Fred LERNER, Historia de las bibliotecas del mundo. Desde la invención de la escritura hasta la era de la computación, Buenos
Aires, Troquel, 1999.
- Tomás MARÍN MARTÍNEZ y José Manuel RUIZ ASENCIO (dirs.), Paleografía y Diplomática, Madrid, UNED, 1984, 2 vols.
- Agustín MILLARES CARLO, Introducción a la historia del libro y de las bibliotecas, Madrid, Fondo de Cultura Económica, 1993.
Patrimonio bibliográfico y documental
- Pilar OSTOS, Mª Luisa PARDO y Elena RODRÍGUEZ, Vocabulario de Codicología. Versión española revisada y aumentada del Vocabulaire codicologique de Denis Muzerelle, Madrid, Arco Libros, 1997.
- Ángel RIESCO TERRERO (ed.), Introducción a la paleografía y la diplomática general, Madrid, Síntesis, 1999.
- Elisa RUIZ GARCÍA, Introducción a la codicología, Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2002.
- Ingo F. WALTER, Codices illustres. Los manuscritos iluminados más bellos del mundo, desde 400 hasta 1600, Colonia, Taschen, 2003.
RECURSOS EN LÍNEA:
Biblioteca Digital Hispánica (BNE): http://www.bne.es/es/Catalogos/BibliotecaDigitalHispanica/Inicio/index.
html
Biblioteca Virtual del Patrimonio Bibliográfico: http://bvpb.mcu.es/
Pares. Portal de Archivos Españoles: http://pares.mcu.es/
-Desenvolvemento da capacidade de aprendizaxe autónoma mediante unha metodoloxía na que será fundamental a participación do alumnado, tanto na aula como na casa.
-Utilización das TIC e dos recursos web aplicados ao estudo e investigación do patrimonio bibliográfico e documental.
-Desenvolvemento da capacidade de expresarse correctamente, tanto por escrito como oralmente, utilizando a terminoloxía específica das disciplinas implicadas no estudo do patrimonio bibliográfico e documental.
-Capacidade para recoñecer os distintos medios de escritura e as súas funcións e características ao longo da Historia.
-Capacidade para identificar e comprender os distintos tipos gráficos de escritura latina.
A metodoloxía empregada combinará tres tipos de sesións:
a) Sesións expositivas, dirixidas polo profesor;
b) sesións interactivas ou prácticas (comentarios, lecturas, debates, proxeccións, transcricións documentais, gamificación, etc.);
c) Saídas a bibliotecas e arquivos.
Na avaliación da materia terase en conta o seguinte:
-Asistencia e participación na clase, incluíndo intervencións, entradas ou interaccións na aula virtual (50%).
-A elaboración dun caderno de prácticas con traballos a escoller polo alumno entre os propostos e acordados co profesor (50%).
Cada hora de docencia expositiva deberá ir acompañada dun traballo complementario do alumno coa axuda de material didáctico e bibliográfico, co fin de asimilar adecuadamente os contidos teóricos.
Non é necesaria unha formación previa específica para matricularse nesta materia concreta.
Arturo Iglesias Ortega
- Departamento
- Departamento externo de 4º Ciclo
- Área
- Área externa de 4º Ciclo
- Correo electrónico
- arturoiglesias.ortega [at] usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
Xose Manoel Sanchez Sanchez
Coordinador/a- Departamento
- Departamento externo de 4º Ciclo
- Área
- Área externa de 4º Ciclo
- Correo electrónico
- xosemanuel.sanchez [at] usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h