Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 33 Clase Interactiva: 15 Total: 51
Linguas de docencia Castelán (100%)
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Anatomía, Produción Animal e Ciencias Clínicas Veterinarias
Áreas: Anatomía e Anatomía Patolóxica Comparadas
Centro Facultade de Ciencias
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable
1. Resolver como se produce o desenvolvemento prenatal e os principais factores que poden alteralo.
2. Distinguir entre coñecementos básicos sobre a composición, organización morfológica e funcional dun xerme, un embrión e un feto.
3. Identificar os procesos que conducen á formación de cada un dos órganos e sistemas do animal adulto.
4. Identificar as principais malformacións congénitas e os fallos de desenvolvemento que conduciron á súa aparición.
5. Aplicar a terminología básica en Bioloxía do desenvolvemento, aprendendo a describir con precisión e corrección as estruturas e procesos celulares.
6. Identificar as estruturas típicas do período prenatal en cortes seriados de embriones e fetos con axuda dunha lupa binocular ou un microscopio óptico.
TEORIA:
1. Historia da embrioloxía: Feitos relevantes e avances no campo da embrioloxía ao longo da historia. Científicos destacados e descubrimentos clave.
2. Gametoxénese: Formación e diferenciación dos gametos masculinos e femininos.
3. Fecundación: Mecanismos de recoñecemento, fusión de gametos e formación do cigoto.
4. Desenvolvemento temprano: Segmentación do embrión, formación da mórula e do blastocisto.
5. Implantación: Adhesión do blastocisto ao endometrio uterino e formación do sincitiotrofoblasto.
6. Placentación: Desenvolvemento da placenta e transferencia de nutrientes e gases entre o embrión e a nai.
7. Neuroloxación: Formación do tubo neural a partir do ectodermo, incluíndo a indución e migración das células neurais, formación das vesículas cerebrais e da medula espinal.
8. Crestas neurais: Orixe, migración e diferenciación das células das crestas neurais e a súa contribución á formación de diferentes tecidos e estruturas no embrión.
9. Modelos de desenvolvemento temprano: a) Ourizo do mar: Fecundación externa, segmentación radial e desenvolvemento larvar. b) Peixes: Fecundación externa ou interna, segmentación discoidal e formación de larvas ou ovos. c) Aves: Fecundación interna, segmentación discoidal parcial, formación do blastoderma e desenvolvemento do ovo. d) Mamíferos: Fecundación interna, segmentación holoblástica, implantación e desenvolvemento placentario.
10. Período fetal: Principais etapas e eventos do desenvolvemento embrionario no útero materno.
11. Técnicas de manipulación embrionaria: a) Clonación: Métodos de clonación somática e reproductiva. b) Técnicas modernas: Edición xenética e manipulación de embrións.
e aplicación destas técnicas.
PRÁCTICAS:
1. Estudo microscópico de seccións representativas das diferentes etapas do desenvolvemento embrionario:
• Preparación de mostras de embrións de distintas etapas.
• Técnicas de inclusión, corte, tinción e montaxe de seccións histolóxicas.
• Observación microscópica das seccións para identificar características morfolóxicas e eventos clave no desenvolvemento embrionario.
2. Realización no laboratorio dos procedementos de inclusión, corte, tinción e montaxe de preparacións histolóxicas de embrións de diversas especies:
• Preparación de mostras de embrións de diferentes especies.
• Procedementos de inclusión en parafina, corte de seccións histolóxicas finas con microtomo de rotación, deslizamento e vibratomo.
• Tinción das seccións con colorantes específicos para resaltar as estruturas e tecidos.
• Montaxe das seccións en portaobjetos e cubreobjetos para a súa observación microscópica.
3. Realización de técnicas de inmunohistoquímica para a detección de marcadores de expresión temprana no desenvolvemento embrionario fetal:
• Preparación de mostras de tecidos embrionarios e fetais.
• Bloqueo de sitios de unión non específicos.
• Incubación con anticorpos primarios específicos para os marcadores de interese.
• Lavado e detección dos anticorpos mediante técnicas de marcaxe, como a inmunofluorescencia ou a peroxidase.
4. Técnicas de lectinas na histoquímica:
• Preparación de mostras de tecidos embrionarios e fetais.
• Bloqueo de sitios de unión non específicos.
• Incubación con lectinas específicas para recoñecer carbohidratos nos tecidos.
• Revelado das lectinas mediante técnicas de marcaxe, como a inmunofluorescencia ou a peroxidase.
- Carlson, B. M.
“Embrioloxía humana e Bioloxía do Desenvolvemento”. Elsevier. 5ª ed. 2014.
- Gilbert, S.F.
“Development Biology”. Sinauer Associates, Inc. 10ª ed. 2013.
- Pierce, B.A.
“Xenética. Un enfoque conceptual”. Ed. Médica Panamericana. 3ª ed. 2010.
- Sadler, T. W. and Langman, J.
“Embriología médica”. Ed. Médica Panamericana. 12ª ed. 2012.
- Subranomian T.
"Molecular Developmental Biology". Ed. Alpha Science. 2011
- Wolpert, L., Beddington, R., Brockes, J., Jessell, T., Lawrence, P. and Meyerowitz, E.
“Principles of Development”. Oxford Universit
12. Células nai: Tipos, características e potencial terapéutico.
13. Aplicacións e ética na manipulación embrionaria: Discusión sobre as implicacións éticas, avances médicos e posibles controversias na investigación y Press. 4ª ed. 2011.
Básicas:
CB2-Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo;
CB5-Que os estudantes desenvolvan aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
Xenerais:
CG7.- Capacidade para expor e resolver cuestións e problemas e interpretar os resultados obtidos no ámbito da Bioquímica e Bioloxía Molecular.
Transversais:
CT3 - Capacidade para traballar en equipo.
CT5 - Capacidade para usar tecnoloxías da información e comunicación.
CT6 - Capacidade para buscar, analizar e xestionar a información proveniente de fontes diversas.
CT12 - Capacidade para utilizar información en lingua estranxeira.
CT15 - Capacidade para a comunicación oral e escrita
Específicas:
CES4 - Comprender os principais procesos fisiolóxicos dos organismos multicelulares, así como comprender as bases moleculares dos devanditos procesos fisiolóxicos. Ter unha visión integrada dos sistemas de comunicación intercelular e de sinalización intracelular que regulan a proliferación, diferenciación, desenvolvemento e función dos tecidos e órganos, para así comprender como a complexidade das interaccións moleculares determina o fenotipo dos organismos vivos.
Para a correcta adquisición das competencias por parte do estudante adoptouse para o título o seguinte conxunto xeral de metodoloxías:
1ª) Docencia expositiva.
2ª) Docencia interactiva:
Prácticas (en laboratorio e/ou en aula de informática)
Resolución de problemas e/ou casos prácticos
Visitas a empresas e instalacións
Seminarios
Tutorías en grupos reducidos
Campus Virtual da USC
3ª) Realización de traballos:
Traballos individuais, sen ou con exposición
Traballos en grupo, sen ou con exposición
4ª) Tutorías individuais
Dado que a partir desta Memoria e da normativa xeral da USC xa se establecen, para cada materia e cando corresponda, a distribución das horas presenciais de docencia expositiva, prácticas, seminarios e tutorías en grupo, así como as tutorías individuais, o profesor responsable da docencia de cada materia establecerá e fará constar no seu guía docente que metodoloxías empregará de entre as anteriormente citadas.
Sistema de avaliación da adquisición das competencias:
Para a correcta adquisición das competencias por parte do estudante adoptouse para o título o seguinte conxunto xeneral de avaliación, común para todas as materias, nas que se incluirán un ou varios dos aspectos seguintes (indícanse as ponderacións mínima e máxima):
1º) Exames e/ou probas, parciais ou finais: entre 0 e 75 % da cualificación final
Competencias avaliadas: CB5 CG7 CT15 CES4
2º) Aproveitamento das prácticas: entre 0 e 75 % da cualificación final
Competencias avaliadas: CB5 CG7 CT15
3º) Realización e/ou exposición de traballos: entre 0 e 75 % da cualificación final
Competencias avaliadas: CB2 CB5 CG7 CT3 CT5 CT6 CT12 CT15
4º) Participación nas actividades de aula: entre 0 e 25 % da cualificación final
Competencias avaliadas: CB2 CB5 CT3 CT5 CT6 CT12 CT15
Tipo de actividade: Horas totais Presencialidad (%) Horas presenciais
Docencia expositiva 99 33.33% 33
Prácticas 36 33.33% 12
Seminarios (inclúe Traballos) 9 33.33% 3
Tutorías en grupos reducidos 3 100% 3
Exame 3 100% 3
TOTAL 150 51 + horas exame
Pablo Sanchez Quinteiro
Coordinador/a- Departamento
- Anatomía, Produción Animal e Ciencias Clínicas Veterinarias
- Área
- Anatomía e Anatomía Patolóxica Comparadas
- Correo electrónico
- pablo.sanchez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Dorinda María Torres Sabino
- Departamento
- Zooloxía, Xenética e Antropoloxía Física
- Área
- Xenética
- Correo electrónico
- dorinda.torres.sabino [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Xunta
| Martes | ||
|---|---|---|
| 10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | 2P AULA 5 SEGUNDA PLANTA |
| Xoves | ||
| 09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | 2P AULA 5 SEGUNDA PLANTA |
| 28.05.2024 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 2P AULA 3 SEGUNDA PLANTA |
| 28.05.2024 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 2P AULA 4 SEGUNDA PLANTA |
| 05.07.2024 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 2P AULA 3 SEGUNDA PLANTA |
| 05.07.2024 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 2P AULA 4 SEGUNDA PLANTA |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| SANCHEZ QUINTEIRO, PABLO | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| SANCHEZ QUINTEIRO, PABLO | Castelán |
| Torres Sabino, Dorinda María | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| SANCHEZ QUINTEIRO, PABLO | Castelán |
| Torres Sabino, Dorinda María | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| SANCHEZ QUINTEIRO, PABLO | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| SANCHEZ QUINTEIRO, PABLO | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| SANCHEZ QUINTEIRO, PABLO | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| SANCHEZ QUINTEIRO, PABLO | Castelán |
| Docente | Idioma |
|---|---|
| SANCHEZ QUINTEIRO, PABLO | Castelán |