Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 97 Horas de Titorías: 2 Clase Expositiva: 34 Clase Interactiva: 17 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Química Analítica, Nutrición e Bromatoloxía
Áreas: Nutrición e Bromatoloxía
Centro Facultade de Ciencias
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Con esta materia preténdese formar ao alumno para:
Capacitar o alumno para a elaboración e avaliación de axudas terapéuticas básicas e a súa aplicación en casos de patoloxías endócrino-metabólicas e en situacións especiais (parte II).
CONTIDOS TEÓRICOS:
Presentación da materia.
- Dietoterapia e cancro.
- Dietoterapia na enfermidade cardiovascular.
- Dietoterapia na patoloxía oroesofágica, gástrica e intestinal.
- Dietoterapia na enfermidade hepatobiliar e pancreática.
- Coidados nutricionais e recomendacións dietéticas nas enfermidades renais.
- Dietoterapia e sida.
- Nutrición do enfermo crítico.
- Dietoterapia para nenos con requirimentos especiais.
SEMINARIOS:
Os estudantes levarán a cabo traballos individuales/en grupo que terán como temática diversos aspectos relacionados con esta parte da materia, para o que se seguirán as indicaciones do Profesor.
PROGRAMA DE CLASES PRÁCTICAS:
Os contidos das prácticas considéranse complementarios dos contidos teóricos:
Análise e elaboración de axudas en diferentes patoloxías: cancro, patoloxías cardíacas, renais, sida, etc. (parte II).
Informes de Prácticas: os alumnos (individual/grupos de 2-3) entregarán os resultados e conclusións, seguindo as instrucións do Profesor.
- Bibliografía actualizada recomendada polo Profesor.
• Cervera P. Alimentación y dietoterapia. 3ª ed. Aravaca: McGrawHill/Interamericana; 1998.
• Escott-Stump, S. Nutrición, diagnóstico y tratamiento. Ed. Mc Graw-Hill. México. 2005.
• Gibney, M.J.; Elia, M.; Ljungqvist, O.; Dowset, J. Nutrición Clínica Ed. Acribia. Zaragoza. 2007.
• Gil Hernández, A. Tomo IV: Nutrición clínica (Tratado de Nutrición). Ed. Acción Médica-Grupo. Madrid. 2005.
• Iowa Dietetic Association; Maher, A.K. Manual de dietas simplificado. Editorial Acribia. Zaragoza. 2007.
• Mahan, L.; Scott-Stump, S. Nutrición y Dietoterapia de Krause (12ª ed). Ed. Mc Graw- Hill Interamericana. México. 2008.
• Martínez Hernández, A. Alimentación hospitalaria 2 Vols. Tomo 1. Fundamentos. Tomo 2. Dietas hospitalarias. Ed. Díaz de Santos. Madrid. 2004.
• Mataix J. Nutrición y alimentación humana. Tomo II (2ª ed.) Ergon. Madrid. 2009.
• Muñoz, M.; Aranceta, J.; García-Jalon, I. Nutrición Aplicada y Dietoterapia. (2ª ed.). Ediciones EUNSA. Pamplona. 2004.
• Requejo, A.M.; Ortega, R.M. Nutriguía. Ed. Complutense. Madrid. 2000.
• Rojas Hidalgo E. Dietética, principios y aplicaciones. (2ª ed). Madrid: Grupo Aula Médica; 1998.
• Ruiz Pons, M.; Sánchez-Valverde Visus, F.; Dalmau Serra, J.; Gómez López, L. Tratamiento nutricional de los errores innatos del metabolismo. (2ª ed.) Drug Farma. Madrid. 2007.
• Russolillo, G.; Marques, I. Álbum fotográfico de porciones de alimentos. Ed. ICM. Madrid. 2008.
• Russolillo, G.; Marques, I. Sistema de intercambios para la confección de dietas y planificación de menús. Ed. ICM. Madrid. 2008.
• Salas-Salvadó, J.; Bonada, A., Trallero, R.; Saló, M.E.; Burgos, R. Nutrición y dietética clínica (2ª ed.). Ed. Doyma SL. Barcelona. 2008.
-Competencias BASICAS E XERAIS:
CB2 - que os alumnos poidan aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e teñen competencias tipicamente demostrado a través do deseño e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro do seu campo de estudo
CB4 - que os alumnos poden comunicarse información, ideas, problemas e solucións a un público tanto cualificado como ordinario.
CB5 - Que os estudantes desenvolvan as habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
CG1 - Recoñecer os elementos esenciais da profesión de dietista - nutricionista , incluíndo os principios éticos , responsabilidades legais e O exercicio da profesión, aplicando o principio de xustiza social á práctica profesional e desenvolvendo dita práctica profesional con respecto ás persoas, os seus hábitos, crenzas e culturas.
CG2 - Desenvolver a profesión con respecto por outros profesionais sanitarios, adquirindo competencias para o traballo en equipo
CG3 - Recoñecer a necesidade de manter e actualizar as súas competencias profesionais, prestando particular importancia a aprender de forma autónoma e continuamente, novos coñecementos, productos e técnicas de nutrición e alimentación, así como a motivación pola calidade.
CG4 - Coñecer os límites da profesión e as súas competencias, identificando, cando sexa necesario un tratamento interdisciplinar ou reenvío a outro profesional.
CG6 - Coñecer, valorar criticamente e saber como usar e aplicar fontes de información relacionadas coa nutrición, alimentación, estilos de vida e aspectos sanitarios.
CG7 - Ter a capacidade de elaborar informes e cubrir rexistros completos relativos á intervención profesional do dietista - nutricionista.
CG12 - Coñecer os nutrientes, a súa función no corpo, a súa biodisponibilidade, necesidades e recomendacións, e os fundamentos da enerxía e equilibrio nutricional.
CG13 - Integrar e avaliar a relación entre a dieta e a nutrición nos estados de saúde e enfermidade.
CG14 - Aplicar o coñecemento científico da fisioloxía, fisiopatoloxía, a nutrición e a alimentación para a planificación e consello dietético para individuos e comunidades, durante todo o ciclo de vida, tanto de persoas sans como enfermas .
CG16 - Interpretar un diagnóstico nutricional, avaliar os aspectos nutricionais dunha historia médica e facer o plan de acción da dieta.
-Competencias TRANSVERSAIS:
CT1 - Capacidade de análise e síntese
CT2 - Capacidade para organizar e planificar
CT3 - Capacidade de traballar en equipo (incluído no GC2)
CT5 - Capacidade de utilizar a tecnoloxía da información e comunicación (incluído no CG5)
CT6 - Capacidade para xestionar a información (incluído, en CG6)
CT8 - Capacidade para tomar decisións
CT9 - Capacidade para transmitir coñecementos (incluida en CG5)
CT10 - Capacidade para o razoamento crítico e argumentación
CT11- Capacidade de aprendizaxe independente (incluído en CG3)
CT13 - Demostrar iniciativa e espirito emprendedor
Competencias ESPECIFICAS:
CE27 - Avaliar e calcular os requerimentos nutricionais no estado de saude e enfermidade en calqueira etapa do ciclo vital.
CE36 - Aplicar os principios básicos da nutrición clínica á dietoterapia .
CE37 - Planificar, aplicar e avaliar dietas terapéuticas para individuos e / ou grupos.
CE39 - Participara no equipo multidisciplinar dunha unidade de Nutrición Hospitalaria.
Os contidos estrutúranse principalmente en Sesións expositivas Maxistrais onde basicamente se establecen os fundamentos da materia. Estas sesións expositivas serán explicadas con axuda das ferramentas clásicas e audiovisuais dispoñibles, segundo indíquese. Un aspecto importante é que os alumnos deben completar os aspectos contemplados en teoría coa consulta da bibliografía e coa realización en seminarios de Traballos dentro e fose (formación autónoma) das sesións presenciais/telemáticas, polo que será unha parte moi interesante para a adquisición de competencias do alumno. Nestes traballos, deberase de recompilar información e decidir unhas conclusións fomentándose así a capacidade de defensa das propias decisións e de autocrítica. As Prácticas considéranse unha parte moi importante da formación do alumno debido a que son complementos fundamentais da teoría e por iso son requisito obrigatorio. A indicacións do Profesor, realizaranse e entregarán os informes de resultado seguindo as instrucións dos Profesores. As Titorías individuais e as Titorías en grupo reducido pode haber a posibilidade de que sexan telemáticas, e-mail. Toda esta docencia, titorías e comunicación profesor/alumno estará apoiada no Curso de Axuda Virtual na plataforma que para o ensino virtual dispón a USC (e-mail @ rai. usc, foro ou Teams), onde se poderán localizar os anuncios importantes relativos á materia e ás súas actividades así como por exemplo resumos de apoio e material adicional, bibliografía actualizada, normativas, guías para a realización dos traballos e das outras actividades, etc.
- Avaliación Continua (30%):
* Avaliaranse as cuestións e os traballos propostos polo profesor e o esforzo dos alumnos na aprendizaxe (ata 10%): avaliarase o resultado das cuestións e dos traballos propostos polo profesor que deberán de ser realizados e entregados como se indique, avaliarase a actitude do alumno e o seu respecto polas normas básicas de convivencia que facilitan o traballo de todos e indican o seu esforzo por aprender e adquirir as competencias.
Competencias avaliadas: CB2, CB4 , CB5, CG2, CG3, CG4, CG6, CG12, CG13, CG14, CG16, CT1, CT2, CT3, CT5, CT6, CT8, CT9 (incluída en CG5), CT10, CT11, CT13 CE27, CE36, CE37.
A realización das prácticas e a entrega dos informes é requisito obrigatorio para superar a materia. Avaliaranse os resultados da aprendizaxe práctica (20%).
Competencias avaliadas: CB2, CB4, CB5, CG1, CG3, CG4, CG6, CG7, CG12, CG13, CG14, CG16, CT1, CT2, CT3, CT5 (incluída en CG1), CT6, CT8, CT9 (incluída en CG5), CT10, CT11, CT13, CE27, CE36, CE37, CE44.
- Exame Final (70%): Avaliación do coñecemento sobre os contidos da materia (requisito mínimo de 45% para avaliar esta proba. No caso de que non se avalíe esta proba, na Acta se indicará só a nota acadada que é a da Evaluacion contínua).
Competencias avaliadas: CB2, CB4, CB5, CG1, CG2, CG3, CG4, CG6, CG7, CG12, CG13, CG14, CG16, CT1, CT10, CT11, CE27, CE36, CE37, CE39, CE44.
Na avaliación da segunda oportunidade (recuperación): todas as puntuacións obtidas por parte do alumno, excepto o Exame Final (70%), manteranse.
Notas importantes:
Para os casos de realización fraudulenta de todos estes exercicios e probas aquí indicados, será de aplicación o establecido na: “Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión das cualificacións”.
A Materia ten 6 créditos ECTS, incluíndo as seguintes horas presenciais/telemáticas:
Clases maxistrais: 32 h
Seminarios: 4 horas
Prácticas: 13 h
Tutoriais Grupo: 2 h
Proba e avaliación: 2 h
A distribución da actividade de formación durante o horario de traballo do estudante total é 25xECTS (150 horas) .
- Mostrar atención e interese durante a asistencia ás clases presenciais/telemáticas.
- Realización de esquemas e resumos: entendelos e memorizalos. Utilizar as titorías para resolver todas as dúbidas sobre a materia.
- Consultar a bibliografía, e os artigos e outras informacións recomendadas nas clases.
Nesta materia precísase ter unha base de Dietética e Fisiopatoloxía humanas.
Idioma: castelán.
(Comunicación PUNTUAL posible en galego, inglés ou francés cos alumnos que o precisen)
En base á Instrución Nº 1/2017 da Secretaría Xeral nesta materia non se concede dispensa, por ser necesaria a asistencia a tódalas actividades de xeito presencial.
Todas as actividades da Evaluación Continua só poden ser desenvolvidas durante o período de clase dentro dos horarios establecidos para esta materia, lembrase que a non realización das practicas impedirá a superación da materia (requisito obligatorio).
Carlos Manuel Franco Abuin
- Departamento
- Química Analítica, Nutrición e Bromatoloxía
- Área
- Nutrición e Bromatoloxía
- Correo electrónico
- carlos.franco [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Beatriz Isabel Vázquez Belda
- Departamento
- Química Analítica, Nutrición e Bromatoloxía
- Área
- Nutrición e Bromatoloxía
- Teléfono
- 982822405
- Correo electrónico
- beatriz.vazquez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Alejandra Cardelle Cobas
Coordinador/a- Departamento
- Química Analítica, Nutrición e Bromatoloxía
- Área
- Nutrición e Bromatoloxía
- Correo electrónico
- alejandra.cardelle [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Martes | |||
---|---|---|---|
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | 0P AULA 7 PLANTA BAIXA |
Mércores | |||
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán, Galego | 0P AULA 7 PLANTA BAIXA |
Xoves | |||
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | 0P AULA 7 PLANTA BAIXA |
18.12.2024 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 0P AULA 4 PLANTA BAIXA |
18.12.2024 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 0P AULA 5 PLANTA BAIXA |
18.12.2024 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 0P AULA 6 PLANTA BAIXA |
24.06.2025 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 2P AULA 3 SEGUNDA PLANTA |
24.06.2025 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 2P AULA 4 SEGUNDA PLANTA |